بلاگ

تاریخچه بسته بندی محصولات در جهان

استفاده از جعبه آماده و کارتن‌ها امروزه بیشتر از قبل رواج پیدا کرده است. در سال‌های گذشته استفاده از قوطی‌ها و البته پلاستیک به دلیل مشکلات زیست محیطی کاهش پیدا کرده است. در این مقاله با هم تاریخچه بسته بندی محصولات را بررسی می‌کنیم.

شروع تاریخچه بسته بندی از ۵ هزار سال پیش

به نظر شما اولین محصولی که انسان‌ها برای بسته‌بندی از آن استفاده کردند چه بود؟ در ۵ هزار سال قبل، از برگ‌ها و چوب برای بستن محصولات استفاده می‌شد. این بسته‌بندی شاید یکی از بهترین انواع برای دوست‌داران محیط زیست باشد. برگ‌ها و چوب‌هایی که به سرعت به خود طبیعت باز می‌گردند.

شروع بسته‌بندی با شیشه از مصر باستان

۱۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح، از بسته‌بندی شیشه‌ای در مصر استفاده می‌شد. شیشه در مصر، ابتدا به‌عنوان ظرف مورد استفاده قرار می‌گرفت و با گذشت زمان جای خود را در میان محصولات بسته‌بندی باز کرد. با گذشت زمان و در طی گذر زمان، روند تولید شیشه تحولات اساسی پیدا کرد و بهینه شد. مهم‌ترین اتفاق در  این حوزه، اختراع «ماشین تولید شیشه دوار اتوماتیک» در سال ۱۸۸۹ بود. از سال ۱۹۷۰ بود که استفاده از بسته‌بندی شیشه‌ای برای محافظت محصولات با ارزش مورد استفاده قرار گرفت. امروزه هم استفاده از این نوع بسته‌بندی بسیار گسترده است.

تاریخچه بسته بندی با فلزات، از طلا و نقره تا قوطی کنسرو

اولین نوع بسته‌بندی فلزی جهان از جنس طلا و نقره بود. بعد از آن حدود ۱۲۰۰ سال پس از میلاد مسیح از ورقه‌های قلع برای بسته‌بندی فلزی استفاده شد. در سال ۱۸۰۹ ناپلئون بناپارت مسابقه‌ای برگزار کرد. او از مردم خواست یک بسته‌بندی مناسب برای نگهداری از مواد غذایی درست کنند و یک جایزه ۱۲ هزار فرانکی ببرند. این شروعی برای تلاش ساخت قوطی کنسرو بود. اولین قوطی کنسرو از جنس آلومینیوم، در سال ۱۹۵۹ به بازار آمد. این بسته‌بندی‌های فلزی هنوز هم برای محصولات غذایی استفاده می‌شوند.

بسته‌بندی با پلاستیک، زنگ خطری برای طبیعت

اولین پلاستیک مصنوعی در سال ۱۸۳۸ تولید شد. این محصول در یک نمایشگاه بین‌المللی در شهر لندن در سال ۱۸۶۲ معرفی شد. تا قبل از سال ۱۹۲۰ شناخت درستی از پلاستیک‌ها موجود نبود. تا اینکه یک دانشمند خواص پلیمری پلاستیک‌ها را کشف کرد و با تحقیقات در این زمینه به جایزه نوبل رسید. تاریخچه بسته بندی با پلاستیک به سال ۱۹۵۰ برمی‌گردد. از آن زمان تا به امروز استفاده از این محصولات به صورت روزافزونی رشد پیدا کرده است. این نوع بسته‌بندی به زمین و محیط زیست صدمات جبران‌ناپذیری وارد می‌کند.

 

تاریخچه بسته بندی با کاغذ از چین

کاغذ یکی از قدیمی‌ترین محصولات مورد استفاده در بسته‌بندی است. پوست درخت توت، پیش از میلاد مسیح در چین برای بسته‌بندی کردن مواد غذایی استفاده می‌شد. تا ۱۵۰۰ سال بعد از آن، تکنیک‌های تولید کاغذ پیشرفت کرد و به خاورمیانه رسید. در سال ۱۸۱۷ اولین جعبه آماده مقوایی اختراع شد. این جعبه‌ها جایگزین جعبه‌های چوبی شدند و فصل جدیدی را در صنعت بسته‌بندی آغاز کردند.

خلاصه کلام

در این مقاله با هم با تاریخچه بسته بندی در جهان آشنا شدیم. امروزه از انواع بسته‌بندی‌ها برای ارسال محصولات استفاده می‌شود. جعبه‌های مقوایی در این میان ارزان‌ترند و به محیط زیست آسیب کمتری می‌رسانند. پیواژ با ارائه بهترین کیفیت از جعبه آماده، تلاش می‌کند تا دغدغه بسته‌بندی برای کسب‌وکارهای خانگی را به صفر برساند. برای سفارش انواع جعبه آماده در پیواژ می‌توانید وارد فروشگاه شوید و محصول مورد نظرتان را به صورت آنلاین سفارش دهید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *