آیا فکر میکنید ایدهای میلیون دلاری دارید؟ ساختن یک سکوی پرتاب برای شروع کسب و کار تان تنها قدم اول است. شروع یک کسب و کار هیجانانگیز است. اما بیایید واقعبین باشیم، این یک حرکت پرمخاطره نیز هست که بر پول، زمان، انرژی و روابط شما تأثیر میگذارد. به همین دلیل است که شما به چیزی بیش از یک ایده خوب نیاز دارید – شما به یک برنامه نیاز دارید. این بخش اول از یک مجموعه دو قسمتی در مورد ساخت سکوی پرتاب شماست. اکثر استارتاپها به دلیل کمبود انگیزه شکست نمیخورند، بلکه به دلیل کمبود جریان نقدی و برنامهریزی ضعیف شکست میخورند. رویاهای تجاری شما سزاوار یک سکوی پرتاب محکم هستند.
۱. اهداف شخصی و حرفهای خود را تعریف کنید
کارآفرینی باید وسیلهای باشد که به شما در رسیدن به زندگی دلخواهتان کمک کند، نه باری که شما را تحت الشعاع قرار دهد. برای شروع کسب و کار روی تأمل در مورد موارد زیر وقت بگذارید:
- میخواهید زندگی ایدهآل شما در ۵، ۱۰ یا ۲۰ سال آینده چگونه باشد؟
- راهاندازی یک کسبوکار چگونه با چشمانداز بلندمدت شما همخوانی دارد؟
- چه نوع سبک زندگی میخواهید – آزادی، ثبات مالی، خلاقیت یا تعادل بین کار و زندگی؟
- چه چیزهایی غیرقابل مذاکره هستند؟ (مثلاً وقت گذراندن با خانواده، سفر، امنیت مالی)
این پاسخها را یادداشت کنید و از آنها برای هدایت تصمیمات تجاری و ساخت سکوی پرتاب برای کسب و کار خود استفاده کنید.
۲. آمادگی مالی خود را ارزیابی کنید
بسیاری از کارآفرینان جدید، تأثیر مالی شروع یک کسب و کار را دست کم میگیرند. قبل از راهاندازی، یک پایه مالی بسازید که استرس و ریسک را کاهش دهد.
قدم های کلیدی مالی:
- کاهش بدهیهای شخصی: بدهیهای با بهره بالا میتواند انعطافپذیری مالی شما را فلج کند.
- یک پس انداز اضطراری ایجاد کنید: قبل از ترک شغل خود، حداقل هزینههای ۶ تا ۱۲ ماه زندگی خود را پسانداز کنید.
- هزینههای راهاندازی کسب و کار خود را تخمین بزنید: تحقیق کنید که برای سال اول فعالیت به چه مقدار سرمایه نیاز دارید.
- یک نقطه عطف مالی تعیین کنید: قبل از اینکه به اداره تمام وقت کسب و کار خود بپردازید، مشخص کنید که کسب و کار شما باید چه میزان درآمد ایجاد کند.
این پشتوانه مالی از تصمیمات ناشی از ناامیدی جلوگیری میکند و به شما امکان میدهد تا بر ایجاد یک کسب و کار پایدار تمرکز کنید. ناامیدی در بحران های مالی عامل اصلی شکست استارتاپها ی کوچک است.
۳. نقاط قوت، ضعف و شکافهای مهارتی خود را شناسایی کنید

خودآگاهی در مورد مهارتها و محدودیتهایتان به شما کمک میکند تا هنگام شروع کسب و کار، تصمیمات تجاری هوشمندانهتری بگیرید. دانستن نقاط قوتتان به شما این امکان را میدهد که روی کاری که انجام میدهید به بهترین شکل تمرکز کنید، در حالی که تشخیص کمبودهایتان به شما کمک میکند تا تشخیص دهید از کجا میتوانید به دنبال پشتیبانی باشید، چه از طریق استخدام، برونسپاری یا آموزش بیشتر. خودآگاهی همچنین باعث میشود که منیت شما کنترل شود و به شما کمک میکند تا پذیرای بازخورد و اصلاحات مسیر باشید. این امر مدیریت بهتر زمان را تشویق میکند و اشتباهات پرهزینه ناشی از اعتماد به نفس بیش از حد یا نقاط کور را کاهش میدهد. در نهایت، این امر پایه و اساس رهبری قویتر، استراتژیهای رشد هوشمندانهتر و یک سفر تجاری مقاومتر و موفقتر را بنا مینهد.
۴. یک برنامه برای شروع کسب و کار ایجاد کنید
بسیاری از کارآفرینان در مراحل اولیه با کار بیش از حد دست و پنجه نرم میکنند که منجر به فرسودگی شغلی، مشکلات سلامتی و روابط متشنج میشود. ایجاد یک استراتژی سبک زندگی قبل از راه اندازی و شروع کسب و کار به شما کمک میکند تا تعادل خود را حفظ کنید.
مرزها و عادتها را تعیین کنید. ساعات کاری را مشخص کنید تا از تسلط کسب و کارتان بر زندگیتان جلوگیری شود. برای استراحت و قرارهای شبانه (خانواده، سرگرمیها، مراقبت از خود) برنامهریزی کنید. برای ارزیابی سطح استرس و پیشرفت خود، یک بررسی هفتگی از خودتان تنظیم کنید. از نادیده گرفتن روابط خودداری کنید – یک سیستم حمایتی از دوستان و مربیان را حفظ کنید. یک کسب و کار باید در خدمت زندگی شما باشد، نه اینکه آن را کنترل کند. اولویت دادن به تعادل بین کار و زندگی از همان ابتدا به شما کمک میکند تا یک کسب و کار پایدار و رضایتبخش بسازید.
۵. یک برنامه سلامت و تندرستی شخصی تدوین کنید
یک کسب و کار به اندازه بنیانگذارش قوی است. اگر از کار خود خسته شوید، سلامتی خود را نادیده بگیرید یا خواب خود را فدا کنید، بهرهوری و تصمیمگیری شما آسیب خواهد دید. سلامت روان و جسم خود را در اولویت قرار دهید:
- خواب کافی داشته باشید – خواب نامناسب منجر به تصمیمات بد در کسب و کار میشود.
- تابآوری ذهنی را تمرین کنید – تکنیکهای ذهن آگاهی، نوشتن خاطرات یا مدیریت استرس را توسعه دهید.
- یک برنامه روزانه ایجاد کنید که هم از بهرهوری و هم از آرامش پشتیبانی کند.
شروع یک کسب و کار یک ماراتن است، نه یک مسابقه سرعت – سلامت و وضوح ذهنی شما کلید موفقیت بلندمدت و سکوی پرتاب برای کسب و کار هستند.
۶. هنگام شروع کسب و کار یک پلن B تدوین کنید

در حالی که هیچ یک از استارتاپها و کسب و کار ها را با انتظار شکست شروع نمیکنند، داشتن یک استراتژی خروج، آرامش خاطر را فراهم میکند و شما را در موقعیت موفقیت بلندمدت قرار میدهد. یک طرح خروج فقط برای بدترین سناریوها نیست – به شما کمک میکند تا در مورد اهداف آینده خود، چه فروش کسب و کار، چه واگذاری آن یا خاتمه دادن به آن، به صورت استراتژیک فکر کنید. همچنین میتواند با همسو کردن عملیات شما با نتیجه دلخواهتان، تصمیمات روزمره را هدایت کند. برنامهریزی برای خروج از همان ابتدا تضمین میکند که در حال ایجاد کسب و کاری هستید که میتواند بدون شما نیز به فعالیت خود ادامه دهد و در زمان حرکت به سمت جلو، ارزش واقعی خود را حفظ کند.
فکر کردن به آینده به شما کمک میکند تا در درازمدت تصمیمات مالی و استراتژیک بهتری بگیرید. در نتیجه امکان شکست استارتاپها و کسب و کارهای کوچک تا حد زیادی کاهش می یابد.