صنایع دارویی
در بسته بندی محصولات دارویی نکات فراوانی می بایست مورد توجه قرار گیرد که هر روز بر تعداد این نکات افزوده می شود. برای پاسخگویی درست به این نکات، فهمیدن ویژگی های مختص جعبه های مقوایی و چگونگی تغییرات آنها در هر مرحله، از تولید تا استفادهی نهایی توسط مشتری بسیار مهم است.
از جمله قوانینی که در زمینه بسته بندی مواد دارویی وجود دارد می توان موارد زیر را نام برد: |
• رعایت نکات طراحی جعبه بر اساس استانداردهای ملی و بین المللی • استفاده از رنگ های خاص برای هشدارهای خطر، استفاده از فونت بریل برای افراد نابینا و کم بینا • قابلیت چاپ اطلاعات متغیر روی جعبه حین عبور از دستگاه بسته بندی • داشتن پلمپ و مواردی که اصالت کالا را تایید کند مثل برچسبهای اصالت، برچسبهای حرارتی |
ویژگیهای کلی یک جعبه دارویی شامل موارد زیر است: |
• استفاده به عنوان بسته بندی ثانویه برای محصولات پزشکی • محافظت از محصولات • چیدمان مناسب در قفسه داروخانهها • نگهداری اطلاعات نوع مصرف، مواد مورد استفاده و نحوه استفاده از آن • همچنین تولید بسته بندی ها به شکلی که فرایند بسته بندی به صورت مقرون به صرفه و بدون مشکل انجام شود. |
توجه به نیازهای لجستیکی کل زنجیره تامین، توزیع و عرضه در هنگام طراحی جعبه ها به طور کلی روز به روز بیشتر می شود. قوانین موجود برای جعبه های محصولات پزشکی به طور گسترده توسط پارلمان اتحادیه اروپا و قانون گذاران مشابه در سایر کشورها افزایش یافته است. امروزه بارکد های میله ای و بارکد های دو بعدی باید توسط تامین کننده های جعبه و یا در ماشین چاپ اعمال شوند. این اطلاعات سپس باید به دقت چک شده و بسته ها در واحدهای لجستیک تقسیم بندی شوند. این موضوع موجب پیگیری یکپارچه محصولات پزشکی از کارخانه بسته بندی تا رسیدن به دست مشتری می شود.
صنایع غذایی
بسته بندی مواد غذایی علاوه بر حفظ و نگهداری مواد غذایی از تاثیرات خارجی و آسیب های محیطی به منظور ارائه اطلاعات مربوط به مواد غذایی، شیوه نگهداری آن ها و کارخانه های تولید کننده نیز استفاده می شود. با توجه به اهمیت حفظ و نگهداری مواد غذایی در زمان توزیع و مصرف: توجه به این نکته یکی از مهم ترین مولفه هایی است که می بایست در انتخاب بسته بندی مواد غذایی مد نظر قرار گیرد. |
از جمله نکاتی که در انتخاب بسته بندی مناسب برای مواد غذایی باید مورد توجه قرار گیرند؛ عبارتند از:
• قابلیت حفظ و نگه داری
بسته بندی مواد غذایی می تواند زوال کالا را به تاخیر بیندازد، تاثیرات مفیدی که در طول تولید اعمال شده را حفظ کند، ماندگاری را افزایش دهد و کیفیت و ایمنی مواد غذایی را حفظ یا افزایش دهد. و در انجام این کار، بسته بندی حفاظت در برابر ۳ دسته عمده آسیب خارجی شیمیایی، بیولوژیکی و فیزیکی را فراهم می کند.
• کاهش زباله های مواد غذایی
طبق مطالعات صورت گرفته حجم زیادی اتلاف مواد غذایی که سالانه گزارش می شود ناشی از نگهداری، ذخیره سازی و حمل و نقل نادرست است. بسته بندی ها با افزایش ماندگاری مواد غذایی قابلیت استفاده طولانی تر از آن ها را فراهم می کند و بنابراین، بسته بندی ممکن است به کاهش زباله کمک کند.
• بازاریابی و ارائه اطلاعات
یک بسته خود به صورت یک محصول عمل می کند و اغلب تنها تجربه مصرف کنندگان قبل از قرار گرفتن در معرض خرید کالا است. در نتیجه، بسته بندی متمایز و یا نوآورانه می تواند فروش در یک محیط رقابتی را افزایش دهد. بسته بندی همچنین برای مصرف کننده اطلاعات فراهم می کند. به عنوان مثال، برچسب زدن و بسته بندی از شرایط قانونی برای شناسایی محصول، ارزش غذایی، اعلام مواد تشکیل دهنده، وزن خالص، و اطلاعات تولید کننده است
• قابلیت ردیابی
توانایی دنبال کردن حرکت مواد غذایی را در طول پروسه تولید و توزیع را قابلیت ردیابی مواد غذایی گویند. تولید کنندگان معمولا کد منحصر به فردی بر روی هر کدام از محصولات خود حک می کنند که به آن ها این اجازه را می دهد که محصول خود را در طول فرآیند توزیع ردیابی کنند. این کدها اشکال مختلفی دارند مثل بارکد چاپ شده و یا RFID.
• راحتی
بسته بندی مواد غذایی با ویژگی های مختلفی خود می تواند استفاده از مواد غذایی را برای مصرف کنندگان راحت تر کند. این ویژگی ها در زمینه حمل و نقل و دسترسی و مصرف می تواند به مصرف کننده کمک کند؛ به عنوان مثال: قابلیت هایی مثل توانایی قرار گرفتن در معرض امواج ماکروویو باعث شده تهیه یک وعده غذایی نیازی به آماده سازی چندانی نداشته باشد.
• جلوگیری از تقلب
تولید کنندگان با به وجود آوردن ویژگی های منحصر به فرد در بسته بندی مواد غذایی می توانند امکان تقلب را به حداقل برسانند.
فودسرویس
سیستم بسته بندی فود سرویس نگهداری و توزیع غذا در مراکز تهیه غذا (رستوران ها و فست فود ها و…) را در بر می گیرد. امروزه با توجه به تغییر سبک زندگی؛ استقبال مردم از فود سرویس ها رو به افزایش است، مصرف کنندگان وعده های غذایی و میان وعده ها را بیرون از رستوران ها، سالن های غذاخوری شرکت های بزرگ، و هتل ها و سلف های دانشگاه و… می خوردند و نوشیدنی هایشان در طول روز همراهشان هستند. بنابراین طراحی بسته بندی به گونه ای که از کیفیت محافظت کند و حداکثر راحتی را برای مصرف کنندگان فراهم کند، در تولیدات فود سرویس باید مورد توجه قرار بگیرد.
تاریخچه بسته بندی فود سرویس
خیلی از مردم نمی دانند که تاریخچه محصولات یکبار مصرف فود سرویس به سال ۱۹۰۴ بر می گردد. اولین محصول فود سرویسی یکبار مصرفی که ساخته شد بشقابی یکبار مصرف بود که قنادی ها زیر کیک ها قرار می دادند. ولی این اولین لیوان مخروطی شکل یکبار مصرف بود که توجه عمومی را به خود جلب کرد. این لیوان ها جایگزین لیوان های فلزی شدند که یک پزشک کانزاس متوجه انتشار بیماری های مسری از طریق آنها شده بود.
در طول سال ها، زمانی که نیازها برای حفظ بهداشت و استفاده از ظروف ارزان قیمت و سبک برای سرو غذا و نوشیدنی برای کارگران کارخانه ها، یگان های ارتش، بچه مدرسه ای ها و بیماران بیمارستان ها پدید آمدند تولید اشکال دیگری از فود سرویس های یک بار مصرف امکان پذیر شد.
از سال ۱۹۶۰ تولیدات یک بار مصرف به بخش جدایی ناپذیری از زندگی روزمره امریکایی ها و به تبع آن در گذر زمان بخش جدایی ناپذیر زندگی مردم جهان تبدیل شد.
ویژگی ها و نقش فود سرویس
امروزه کارخانه های تولید ظروف فود سرویس، ویژگی های زیادی را ارائه می دهند تا به محصولاتی برسند که نیازهای موسسات تولیدکننده ی مواد غذایی و مشتریانشان را برطرف کنند. در واقع یکی از اولین چالش های ظروف فود سرویس که باید مورد توجه قرار بگیرد فکر کردن در مورد قابلیت هایی است که این تولیدات می بایست فراهم کنند، از جمله موارد زیر:
• دیده شدن بسته بندی(به چشم آمدن و جلب توجه)
• عایق بودن/ حفظ گرما
• حفظ رطوبت
• نشت نکردن
• چند لایه بودن
• قابل استفاده در فر و ماکرو ویو
• قابل انجماد بودن
سازگاری با طبیعت
بر اساس آخرین اطلاعات در دسترس از سازمان حفاظت محیط زیست ایالات متحده، کاغذ و پلاستیک بسته بندی یک بار مصرف تنها ۱.۴ درصد از زباله های جامد شهرداری را تشکیل می دهند. نکته قابل توجه این است که مصرف کنندگان به دنبال نماد جهانی «قابلیت بازیافت» در محصولات مختلف می گردند و مطالب درج شده بر روی بسته بندی را با دقت مطالعه می کنند تا بفهمند چه موادی در آن ها یه کار رفته شده است.. مطالعات نشان داده اند که مصرف کنندگان بعد از اینکه متوجه می شوند در بسته بندی که استفاده کرده اند از مواد قابل بازیافت استفاده شده است، نسبت به خودشان و موسسه ای که برای خرید به آن مراجعه کرده اند احساس بهتری دارند
صرفه اقتصادی
نوع ظروف مورد استفاده در موسسات غذایی(مثل رستوران ها، کافی شاپ ها، فست فود ها و..) اثر مستقیم بر سود کسب و کار دارد. با توجه به عواملی مانند نیروی کار و فضای مورد استفاده، این کسب و کارها می بایست فراتر از هزینه واحد فکر کنند و تجزیه و تحلیل کامل هزینه ها را انجام گیرد. بر همین اساس این کسب و کار ها باید در نظر داشته باشند که استفاده از ظروف فود سرویس هزینه نگهداری پایینی بر موسسه تحمیل می کنند، فضای کمی اشغال می کنند و به تبع آن موجب کاهش هزینه ی انبار داری می شوند؛ از طرفی مواد مورد استفاده در این ظروف تا حد زیادی بر هزینه ها تاثیرگذار است؛ چرا که استفاده از کاغذ و پلاستیک(های سنتی) از گزینه های زیستی کم هزینه برای ظروف فود سرویس هستند.
کسب و کار های اینترنتی
با گسترش استفاده از تلفنهای هوشمند و همچنین فراگیر شدن اینترنت، استقبال مردم به خریدهای اینترنتی نیز افزایش چشمگیری داشته است. این مساله پس از شیوع ویروس کرونا نیز رشد محسوسی داشته است.
خریدهایی که امروزه از فروشگاههای کوچک و بزرگ اینترنی انجام میشود، به وسیلهی روشهای مختلف در اختیار مشتریان قرار میگیرد. از انواع سرویسهای پستی تا پیکهای اینترنتی و تلفنی همگی در اختیار این بخش از تجارت قرار دارند تا سفارش مشتریان صحیح و سالم و در اسرع وقت به مقصد برسند.
جنس و نوع بستهبندی مورد استفاده این فروشگاهها سهم غیر قابل انکاری در تضمین زنجیره تامین محصولات اینترنتی و همچنین افزایش رضایت مشتریان دارد.