مقدمه
امید به زندگی انسانها در حال افزایش و نرخ تولد رو به کاهش است. در واقع هرساله جامعهی انسانها پیرتر میشود. سال ۱۹۵۰، جمعیت افراد زیر ۲۰ سال حدود ۲ برابر افراد بالای ۶۰ سال بود در حالیکه این آمار در سال ۲۰۵۰ برعکس خواهد شد. در حال حاضر، جمعیت افراد بالای ۶۰ سال در آلمان حدود ۱۸ میلیون نفر است که این نشان از ظرفیت بالای جمعیت بالغ و فهمیده با قدرت خرید بالا و مجموعهای از نیازها است. بستهبندی یک محصول نزدیکترین که دارای نزدیکترین ارتباط با مشتری است، میتواند تاثیری منحصر به فرد و ماندگار روی مشتری بگذارد. متخصصین بازاریاب باید با درنظر گرفتن شرایط سنی کنونی، پتانسیل توان خرید و تغییرات ترکیب سنی جامعه در آینده، ایدههای نوآورانه را برای بستهبندی مناسب کالا بیان کنند.
احساس پیروزی: بستهبندی و هیجانات
نتایج مطالعات نشان میدهد که افراد بالای ۶۰ سال واکنش احساسی منطقیتری به ابعاد مثبت و منفی یک جعبه از خود نشان میدهند. طراحی نامناسب بسته استرس زاست، باعث بهیادآوری مشکلات روزمره میشود و باعث ناامیدی میشود. چنین بستهای باعث بدنامی و کاهش فروش شرکت میشود. در مقابل بستهبندی خوب، ارتباط با مشتریان مسن که جمعیت بالایی را تشکیل میدهند، قویتر میکند. احساس کردن این موضوع که یک محصول چقدر ارزشمند است و اینکه شرکت تولیدکننده به ارزش و کیفیت محصول به طور همزمان اهمیت میدهد از سایر ویژگیهای یک بستهبندی مناسب کالا است که باعث افزایش میزان فروش یک محصول میشود. جنبههای احساسی که در یک نظر سنجی مورد بررسی قرار گرفت شامل موارد زیر است:
۱) سادگی در شناسایی و تشخیص محصول
۲) انتقال احساس ارزشمند بودن محصول درون جعبه
۳) احساس رضایت از خرید محصول
۴) زیبایی جعبه بستهبندی
۵) اصالت و خاص بودن محصول
۶) جذاب بودن جعبه بستهبندی برای خریدار
جنبههای کارکردی یک بستهبندی مناسب کالا
با افزایش سن مشتریان، نیازهای آنها از جهت جنبههای کارکردی بستهبندی مناسب کالا افزایش مییابد. همانطور که مشخص است با افزایش سن مشتریان، جنبههای کارکردی اهمیت بیشتری پیدا میکند. مواردی مثل راحت باز شدن جعبه و واضح بودن اطلاعات درج شده روی آن برای مشتریان بالای ۶۰ سال از اهمیت ویژهای برخوردار است. با توجه به این موارد، خواستههای این گروه از جمعیت با توجه به تعداد آنها باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.
برخی جنبههای کارکردی مهم یک بستهبندی از نظر جمعیت خریدار با محدودهی سنی مختلف در زیر آمدهاست:
۱) راحتی اطلاعات درج شده روی بستهبندی
۲) بازشدن راحت بسته
۳) راحت خارج شدن محصول از درون بستهبندی
۴) درج شدن اطلاعات مهم روی بستهبندی
۵) راحتی برداشتن بخشی از محصول در هر بار استفاده
۶) موجود بودن محصول در اندازههای مختلف بستهبندی مناسب کالا