دسته‌بندی نشده

۶ دلیل مهم که بسته‌بندی بر مدیریت زنجیره تأمین تأثیر می‌گذارد

مدیریت زنجیره تأمین

اگرچه بسته‌بندی اغلب یک نکته کلیدی در فرآیند طراحی است، اما اغلب از نظر تأثیر آن بر مدیریت زنجیره تأمین نادیده گرفته‌می‌شود. به عنوان صاحب یک برند، شما می‌خواهید محصولاتتان در یک ماده محافظ بسته‌بندی شوند که نه تنها عالی به نظر برسد، بلکه مشتریان شما را نیز در بدو ورود هیجان‌زده کند. بسته‌بندی مناسب، عملیات تجاری یکپارچه را تضمین می‌کند. همچنین از مدیریت فضای ذخیره‌سازی انبار تا پردازش سفارشات و تحویل کالا به مشتریان.

آیا تغییر بسته‌بندی می‌تواند زنجیره تأمین شما را بهبود بخشد؟

وقتی بسته‌بندی به طور مؤثر و مناسب طراحی و استفاده شود، می‌تواند کارایی را در سراسر مدیریت زنجیره تأمین شما افزایش دهد. در اینجا چند سؤال ساده وجود دارد که باید از خود بپرسید:

چند وقت یکبار با آسیب یا بازگشت کالا مواجه می‌شوید؟ شکایات مکرر از آسیب یا نرخ بالای بازگشت کالا در تجارت الکترونیک ممکن است نشان دهنده ناکافی بودن بسته‌بندی شما باشد. رسیدگی به کالاهای آسیب‌دیده و مدیریت لجستیک معکوس می‌تواند پرهزینه و ناکارآمد باشد. ارزیابی بسته‌بندی شما می‌تواند به کاهش تعداد محصولات آسیب‌دیده دریافتی مشتریان کمک کند.

آیا از انواع مختلف بسته‌بندی استفاده می‌کنید؟ استفاده از طرح‌های کمتر و مواد بسته‌بندی کمتر می‌تواند فرآیند بسته‌بندی شما را ساده‌تر کند. این امر هزینه‌های موجودی را کاهش می‌دهد، در فضا صرفه‌جویی می‌کند و ضایعات را به حداقل می‌رساند.

آیا خرید بسته‌بندی زمان زیادی می‌برد؟ تهیه بسته‌بندی از چندین تأمین‌کننده و رسیدگی به تحویل‌های متعدد هفتگی ممکن است هزینه‌های نیروی کار و جابجایی را در مدیریت زنجیره تامین شما افزایش دهد. تجمیع تأمین‌کنندگان می‌تواند در زمان صرفه‌جویی کند و کارکنان شما را برای انجام وظایف مهم‌تر آزاد کند.

آیا بسته‌بندی شما به راحتی قابل حمل، مونتاژ و بسته‌بندی است؟ سرعت جابجایی محصولات شما، کارایی مدیریت زنجیره تأمین شما را تعیین می‌کند. بسته‌بندی پیچیده یا دشوار برای مونتاژ می‌تواند باعث ایجاد تنگنا و کاهش بهره‌وری شود.

آیا بسته‌بندی شما سازگار با محیط زیست است؟ منشأ مواد بسته‌بندی شما می‌تواند تأثیر زیادی داشته باشد، نه تنها بر محیط زیست، بلکه بر نحوه‌ی نگاه مردم به برند شما نیز. انتخاب منابع پایدار نه تنها مسئولیت زیست‌محیطی را نشان می‌دهد، بلکه اعتماد مشتریان را نیز افزایش می‌دهد.

تهیه مواد اولیه چقدر آسان است؟ موادی را که استفاده می‌کنید و میزان سهولت جایگزینی آنها را در نظر بگیرید. انتخاب مواد رایج و در دسترس به جلوگیری از گلوگاه‌های تولید یا تأخیرهای احتمالی کمک می‌کند.تأمین‌کنندگان پشتیبان قابل اعتماد همچنین نقش کلیدی در تضمین تداوم در زنجیره تأمین شما، کاهش احتمال اختلال و حفظ تولید در مسیر درست دارند.

بسته‌بندی می‌تواند مدیریت زنجیره تأمین را بهبود بخشد

مدیریت بر بسته‌بندی

چه با B2B (کسب و کار به کسب و کار) یا B2C (کسب و کار به مصرف کننده) سر و کار داشته باشید، داشتن یک استراتژی بسته‌بندی حساب‌شده بسیار مهم است. بیایید نگاهی بیندازیم به اینکه چگونه این موضوع بیشترین تأثیر را بر زنجیره تأمین می‌گذارد، و چگونه کسب‌وکارها می‌توانند بسته‌بندی را برای کاهش هزینه‌ها، افزایش بهره‌وری و تحت تأثیر قرار دادن مشتریان تنظیم کنند.

۱. حفاظت و نگهداری

بسته‌بندی فقط برای تزئین یک محصول نیست، بلکه کاربردی نیز هست و به عنوان اولین خط دفاعی برای محصولات در طول زنجیره تأمین عمل می‌کند. چه برای محافظت از محصولات شکننده در برابر آسیب دیدن باشد و چه برای نگهداری از کالاهای فاسدشدنی، بسته‌بندی مناسب به اطمینان از رسیدن محصولات به مقصد در شرایط مناسب کمک می‌کند. برای اطمینان از عملکرد صحیح بسته‌بندی، انجام تست فشار به روش‌های مختلف، تغییرات دما، رطوبت زیاد و سایر شرایط مشابه – بسیار مهم است. به این ترتیب، هر چیزی که ارسال می‌کنید باید در طول مسیر سالم بماند و مدیریت زنجیره تأمین شما را روان نگه دارد.

۲. ساده‌سازی مدیریت موجودی

مدیریت موجودی می‌تواند یک چالش باشد. هنگام پیش‌بینی تقاضا در زنجیره‌های تأمین، باید عوامل زیادی را در نظر بگیرید، از زمان تحویل تأمین‌کننده گرفته تا سرعت جابجایی موجودی شما. اگر اشتباه کنید، ممکن است با شرایط ناامیدکننده‌ی تمام شدن موجودی یا داشتن محصول زیاد و کمبود جا مواجه شوید. با این حال، چیزی که ممکن است فوراً به آن فکر نکنید این است که چگونه بسته‌بندی شما می‌تواند بر این امر تأثیر بگذارد. اما به یاد داشته باشید: بسته‌بندی فضای انبار را اشغال می‌کند و همچنین زمان می‌برد. حتماً مواردی مانند نحوه نگهداری آن و میزان سهولت مدیریت و بسته‌بندی سفارشات توسط تیم‌های انبار را در نظر بگیرید.

۳. کاهش هزینه‌های حمل و نقل

اگر مواد یا طرح‌های بسته‌بندی شما بی‌جهت حجیم یا سنگین باشند، می‌تواند هزینه حمل و نقل کالاهای شما را افزایش دهد و این هزینه‌ها می‌توانند به سرعت افزایش یابند. ایجاد تعادل بسیار مهم است: اطمینان حاصل کنید که بسته‌بندی شما به اندازه کافی از کالاهای شما محافظت می‌کند، بدون اینکه حجم یا وزن غیرضروری به محموله شما اضافه کند.

بسته‌بندی تا حد امکان جمع‌وجور به این معنی است که می‌توانید محصولات بیشتری را روی یک پالت یا محموله جا دهید و هزینه‌های حمل‌ونقل را کاهش دهید. به همین ترتیب، حفظ طرح‌های بسته‌بندی یکنواخت و شکل‌دار برای قرارگیری منظم در کنار هم، در فضای مورد نیاز برای حمل و نقل کالاها صرفه‌جویی می‌کند، بنابراین شما برای حمل هوای خالی هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنید. این فقط مربوط به افزایش حجم محصولات نیست – با استفاده مناسب از سیستم‌های استاندارد بسته‌بندی و تحلیل زنجیره تأمین در محاسبات لبه، می‌توانید هر بخش از فرآیند تحویل را در حین انجام، بهینه‌سازی کنید.

۴. رعایت مقررات

در هر صنعتی که باشید، استانداردهای نظارتی خاصی وجود دارد که باید در مدیریت زنجیره تأمین خود به آنها پایبند باشید. مقررات بسته‌بندی مناسب می‌تواند در سطح جهانی متفاوت باشد و شامل مواردی مانند ایمنی محصول، پایداری زیست‌محیطی و الزامات برچسب‌گذاری باشد. برای مثال، هنگام ارسال کالا به اتحادیه اروپا، قوانین بسیار دقیقی برای حمل اقلام روی پالت وجود دارد. عدم رعایت این دستورالعمل‌ها می‌تواند منجر به تأخیر در گمرک یا حتی رد شدن کالا هنگام ورود شود. عدم رعایت قوانین می‌تواند منجر به جریمه‌های سنگین، تأخیر، فراخوان محصول و حتی آسیب به اعتبار برند شما شود. بنابراین، ضروری است که طراحان بسته‌بندی شما استانداردهای قانونی و نظارتی را در نظر داشته باشند.

۵. شفافیت مدیریت زنجیره تأمین

یکی از بزرگترین چالش‌ها در یک زنجیره تأمین شلوغ می‌تواند پیگیری محصولات شما باشد. استفاده از فناوری‌های بهینه‌سازی زنجیره تأمین به همراه بارکدها، برچسب‌های RFID و کدهای QR در بسته‌بندی می‌تواند به طور چشمگیری به قابلیت مشاهده و ردیابی زنجیره تأمین کمک کند. این مکانیسم‌ها به شما امکان می‌دهند محصولات را از تولید تا رسیدن به دست کاربر نهایی ردیابی کنید. به این معنی که می‌توانید به سرعت به هرگونه اختلال در زنجیره تأمین مانند فراخوان یا اتمام موجودی پاسخ دهید.

۶. سفارشی‌سازی در مراحل پایانی

سفارشی‌سازی در مراحل پایانی شامل به تعویق انداختن استراتژیک برخی از عناصر بسته‌بندی تا مراحل بعدی فرآیند توزیع، معمولاً نزدیک به نقطه فروش، است. این روش برای محصولاتی که در مقادیر مختلف فروخته می‌شوند، مفید است. این می‌تواند برای برآورده کردن نیازهای مختلف مشتری، فروش محصول در کانال‌های مختلف یا برای تبلیغات ویژه و غیره باشد. این روش می‌تواند مزایای بی‌شماری از جمله افزایش انعطاف‌پذیری، صرفه‌جویی در هزینه با کاهش SKU های از پیش بسته‌بندی‌شده و کاهش ضایعات بسته‌بندی را فراهم کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *