بلاگ

قانون‌های برای طراحی بسته بندی محصولات در دنیای صنعت، قسمت اول

بسته بندی محصولات

بسته بندی محصولات به عنوان یک رشته طراحی، به تنهایی یک صنعت است. آژانس‌های طراحی و تبلیغات در اقصی نقاط دنیا، صدها طراح را استخدام می‌کنند که به طور کامل بر ایجاد برندهای قوی از طریق طراحی بسته بندی و برندسازی تمرکز می‌کنند. بسته بندی محصولات یک مقوله رو به رشد است که منتظر طراحان بزرگ و پیشرفت هر چه بیشتر است. اما این تفکر طراحی به چیزی بیش از یک چشم خوب نیاز دارد. در این مقاله با هم ۶ قانون مهم برای بسته بندی محصولات و یک طراحی مسئولانه و حرفه‌ای را بررسی می‌کنیم.

وضوح و سادگی

بیایید با هم یک موضوع را امتحان کنیم. دفعه بعد که به سوپرمارکت می روید، یک قفسه تصادفی انتخاب کنید و یک محصول را در دست بگیرید. دو سوال از خودتان بپرسید.

  • این محصول چیست؟
  • چه برندی تولید کننده آن است؟

آیا می‌توانید در کمتر از ۵ ثانیه به جواب سوالتان برسید؟ یا برای پیدا کردن نام محصول و نام برند نیاز به زمان بیشتری دارید؟ اینجاست که درباره وضوح و سادگی بسته بندی محصولات صحبت می‌کنیم. بعضی از محصولات بدون پرداختن به اصل مطلب، که همان اسم اصلی محصول و نام تجاری آن است، ده‌ها مزیت را روی بسته‌بندی فهرست می‌کنند. این محصولات شاید از بیرون به نظر عالی برسند اما نمی‌توانند خود را به درستی معرفی کنند.

اگرچه بعضی از محصولات نیاز به ایحاد کمی‌ رمز و راز دارند و شاید گاهی استفاده از نام برند آن‌ها را کمی از سبد خرید مردم دور کند، اما به طور کلی این وضوح چیزی است که اکثر خریداران به دنبال آن هستند.

بنابراین قانون شماره یک را به خاطر بسپارید: در مورد محصول و برندتان شفاف باشید.

۲  صداقت

مبتدیان در طراحی بسته بندی اغلب تلاش می‌کنند تا محصول را به بهترین شکلی که می توان تصور کرد به تصویر بکشند. آن‌ها یک کوکی آغشته به شکلات را نشان می‌دهند، در حالی که در واقع شما یک بیسکویت ساده با طعم شکلاتی می‌خرید. مثل همان تجربه همیشگی ما ایرانی‌ها در خرید بستنی‌های عروسکی! این ناامیدی و احساس فریب خوردن را می‌توانیم در حس‌های کودکی‌ و با دیدن قیافه اصلی هر بستنی به یاد بیاوریم.

با به تصویر کشیدن یک محصول، چندین برابر بهتر از آنچه که هست، مصرف کننده را گمراه کرده و در نهایت ناامید می‌کنید. این موضوع در نهایت منجر به کاهش فروش می‌شود و تصویر برند را در ذهن مخاطب آشفته و نادرست شکل می‌دهد. اگر چه این محصول ممکن است طعم خوبی داشته باشد، اما وقتی بسته بندی آن به وضوح گمراه کننده باشد، ارزش کمتری نزد مخاطب پیدا می‌کند.

اینجاست که صداقت برند وارد میدان می‌شود. مصرف‌کنندگان می‌توانند کمی تفاوت میان تصویر روی بسته بندی محصولات و واقعیت را درک کنند، اما چیزی که کاملا وعده دروغینی به مشتری می‌دهد، نوعی دروغگویی به حساب می‌آید.

وظیفه یک طراح این است که محصول را به بهترین شکل ممکن معرفی کند، اما به خاطر داشته باشید که مصرف کنندگان – از جمله من و شما – سزاوار صداقت و یک رفتار صحیح هستند.

۳. اصالت

اصالت، شخصیت و خاطره‌انگیز بودن در قلب برندهای بزرگ و البته بسته‌بندی‌های بی‌نقص است. درک دلیل آن ساده است. صدها محصول و برند مختلف در دنیا وجود دارند که همگی برای جلب توجه مصرف کنندگان رقابت می‌کنند. تنها راه متمایز کردن برندتان متفاوت بودن و معتبر بودن است. از آنجایی که این موضوع نیاز به تحقیقات گسترده در محیط و البته خلاقیت است، نمی‌توان در مورد چگونگی «اصیل بودن» توصیه‌ای کرد. به خصوص امروزه که مردم با تعداد بی‌شماری از محصولات و برندها در ارتباطند. می‌توانیم با یک مثال این مورد را توضیح دهیم. اگر همه برندها برای بسته بندی محصولات عکاسی می‌کنند، شما از تصویرسازی یا طراحی مبتنی بر نوعی گرافیک خاص استفاده کنید. وقتی دیگران از چیدمان افقی استفاده می‌کنند، به طرح‌های عمودی پناه ببرید. اگر بیشتر طرح‌ها نسبتاً امروزی هستند، سعی کنید چیزی را از گذشته به طرحتان اضافه کنید.

جسور و متفاوت باشید و برای ایده گرفتن از بسته بندی محصولات دیگر کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *