بلاگ

آیا محصول خود را به قیمت مناسب می فروشید؟ ، بخش اول

آیا محصول خود را به قیمت مناسب می فروشید؟

قیمت گذاری یک محصول یا خدمات یکی از حیاتی ترین تصمیماتی است که هر صاحب کسب و کاری با آن مواجه است. تعیین می کند که آیا کسب و کار رونق خواهد گرفت، صرفاً زنده می ماند یا شکست می خورد. بسیاری از صاحبان کسب و کارهای کوچک اشتباه می کنند که قیمت ها را اساساً بر اساس آنچه رقبا دریافت می کنند تعیین می کنند. در حالی که درک اینکه بازار چگونه به نظر می رسد و رقبا چگونه پیشنهادات خود را قیمت گذاری می کنند بسیار مهم است. تمرکز صرف بر روی رقابت ممکن است پول را روی میز بگذارد – یا بدتر از آن، منجر به بی سودی شود. در نهایت، هدف فقط تطبیق یا تضعیف رقابت نیست. در عوض، باید ساختار هزینه خود را به دقت در نظر بگیرید و اطمینان حاصل کنید که قیمت های مناسب به شما اجازه می دهد تا سود سالمی ایجاد کنید.

چرا قیمت گذاری مناسب فراتر از تطبیق با رقابت است؟

تعیین قیمت مناسب یک تصمیم استراتژیک است. در حالی که درک قیمت گذاری محصول رقبای شما بخشی از معادله است، به هیچ وجه تنها عامل نیست. در اینجا دلیلی وجود دارد که قیمت گذاری صرفاً بر اساس رقابت معیوب است:

ساختار هزینه رقبا متفاوت است

کسب و کارهای کوچک

هر کسب و کاری ساختار هزینه ای منحصر به فرد دارد. چیزی که ممکن است برای یک شرکت بزرگ با صرفه جویی در مقیاس سودآور باشد، می تواند برای یک کسب و کار کوچکتر ناپایدار باشد. قیمت گذاری صرفاً بر اساس رقبا ممکن است هزینه های منحصر به فرد شما را نادیده بگیرد و به طور بالقوه منجر به زیان یا کاهش حاشیه سود شود.

پیشنهاد ارزش شما ممکن است متفاوت باشد

کسب و کارهای کوچک و بزرگ اغلب خود را بر اساس ارزش متمایز می کنند نه قیمت مناسب رقبا. اگر کیفیت برتر، خدمات بهتر به مشتریان یا ویژگی های اضافی را ارائه می دهید، باید آن را در قیمت گذاری محصول خود منعکس کنید. رقابت بر سر قیمت به تنهایی خطر کم ارزش‌شدن مزایای منحصر به فرد شما را به همراه دارد.

مسابقه تا پایین

در برخی از صنایع، کسب وکارها وسوسه می‌شوند که به کاهش قیمت‌ها ادامه دهند تا با قیمت مناسب در رقابت باقی بمانند، اما این یک “مسابقه به سمت پایین” ایجاد می‌کند. جایی که حاشیه سود کمتر می شود و پایداری سخت تر می شود. قیمت گذاری پایین محصول می تواند ارزش برند شما را کاهش دهد و فضای کمی برای نوآوری، سرمایه گذاری یا رشد باقی بگذارد.

درک ساختار هزینه شما

قیمت گذاری محصول

قبل از پرداختن به استراتژی های مناسب قیمت گذاری، درک ساختار هزینه خود ضروری است. عدم انجام این کار می تواند منجر به تعیین قیمت های بسیار پایین شود و شما را بدون مدل کسب و کار پایدار رها کند. ساختار هزینه شما شامل هزینه های ثابت، هزینه های متغیر و به طور بالقوه، برخی از هزینه های نیمه متغیر است. این فرمول چه برای کسب و کارهای بزرگ و چه کوچک ثابت است.

هزینه های ثابت

هزینه های ثابت هزینه هایی هستند که بدون توجه به میزان تولید یا فروش شما ثابت می مانند. این موارد عبارتند از:

  • پرداخت اجاره یا رهن
  • حقوق کارکنان تمام وقت
  • آب و برق و سربار استهلاک تجهیزات
  • بیمه

این هزینه ها با سطح تولید نوسان ندارند و باید پوشش داده شوند، حتی اگر حجم فروش شما کم باشد. اطمینان از اینکه قیمت گذاری محصول شما به طور مناسب این هزینه های مکرر را در نظر می گیرد برای حفظ سودآوری بسیار مهم است.

هزینه های متغیر

هزینه‌های متغیر بر اساس حجم کالاها یا خدماتی که تولید یا می فروشید تغییر می کند. هزینه های متغیر متداول عبارتند از:

مواد اولیه یا موجودی

حمل و نقل و تدارکات

دستمزد کارگران ساعتی

کمیسیون های فروش

بسته بندی قیمت مناسب

هزینه های نیمه متغیر

برخی از هزینه ها بین ثابت و متغیر قرار می گیرند. به عنوان مثال، دستمزد اضافه کاری ممکن است تنها زمانی متحمل شود که تولید از سطح معینی فراتر رود، یا ممکن است قبوض آب و برق در دوره های تولید بالا افزایش یابد. این هزینه‌ها نیز باید در ساختار قیمت گذاری مناسب شما لحاظ شوند، اگرچه ممکن است نیاز به تخمینی بر اساس حجم فروش مورد انتظار داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *