بلاگ

فرایندهای بازاریابی صادراتی صنعت چاپ و بسته‌بندی

فرایندهای بازاریابی صادراتی صنعت چاپ و بسته‌بندی

بازاریابی صادراتی، بخش مهمی از فرایند صادرات کالا است که قبل از از هر اقدام دیگری انجام می‌گیرد. با این کار مفهمیم که مشتریان محصولات ما در کجا و دارای چه ویژگی‌های خاصی هستند. و یا حتی چه ویژگی‌هایی از محصولات ما مورد نظر آن‌ها است.
در دنیای امروز دسترسی به بازار جهانی نسبت به گذشته پیشرفت چشم‌گیری داشته و آنچه کسب و کارهای بزرگ به دست می‌آوردند، اکنون برای کسب و کارهای کوچک نیز قابل دسترسی است. هزینه‌های مربوط به محصولات در سطح بین‌المللی کاهش یافته همین مسئله تولید بین‌المللی را به فرصت مناسبی برای بازاریابی خارجی تبدیل کرده است. آنچه بیشتر شرکت‌ها به دنبال آن هستند، بازاریابی در خارج از کشور و کسب درآمد دلاری از محصولات و خدماتشان است. در این نوشته به بررسی فرایندهای بازاریابی صادراتی صنعت چاپ و بسته‌بندی می پردازیم.

چرا بازاریابی در خارج از کشور اهمیت دارد؟

کسب و کارهای صنعت چاپ و بسته‌بندی می‌توانند با گسترش بازاریابی در خارج از کشور، فروش محصولات خود را دو یا چند برابر کنند. نمی‌توانید تصور کنید که بازارهای صادراتی تا چه اندازه نسبت به مشتریان داخلی برای شما سودمند خواهد بود. از طرف دیگر، اختلافات فرهنگی، هزینه حمل و نقل و زمان حمل و نقل و سیاست‌های تجاری بین‌المللی، همه در ایجاد موانع ارتباطی بازاریابی بین تامین‌کنندگان و مشتریان خارجی نقش دارند.

شما باید اطلاعاتی درباره فرهنگ ، رفتارها، علایق و نیازمندیهای مشتریان خارجی خود داشته باشید. همه این موارد را باید در یک برنامه بازاریابی در خارج از کشور مطرح کرد. یک پلن بازاریابی صادراتی برای طراحی یک استراتژی خاص ایجاد شده است که می‌تواند با استفاده از آن محصول را هم در دسترس خریداران بین المللی و هم بقیه افراد قرار دهد.

بازاریابی صادراتی در صنعت چاپ و بسته‌بندی

بازاریابی صادراتی روشی است که براساس آن یک شرکت محصولات یا خدمات خود را به یک کشور خارجی می‌فروشد. محصولات در سطح بین المللی در کشور خود تولید کرده و مستقیما یا با واسطه به خریداران توزیع می‌کند. اما بین کالاهایی تفاوت وجود دارد که در دسترس کشورهای خارجی است و محصولاتی که به طور خاص برای مشتریان خارجی به بازار عرضه می‌شود. این موضوع درست جایی است که اهمیت یک طرح بازاریابی صادراتی مطرح می‌شود.

صادرات بسته‌بندی به عراق و کشورهای عربی

ایجاد برنامه بازاریابی خارجی در صنعت چاپ و بسته‌بندی

هر پلن موفق بازاریابی با تحقیقات کامل در بازار مبدا و مقصد شروع می‌شود. اولین پروژه تحقیقات بازاریابی شما معمولا سخت‌ترین پروژه است زیرا فضای ناشناخته بزرگی پیش روی شماست. اما پس از جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز برای پیش‌بینی نحوه فروش یک نوع محصول خاص در یک مکان خاص جغرافیایی، می‌توانید بارها و بارها از این اطلاعات به عنوان راهنمای صادرات محصولات مشابه استفاده کنید. همانطور که پایگاه داده اطلاعات شخصی خود را در بازارهای جهانی ایجاد می‌کنید و یاد می‌گیرید خود را در جریان تحولات تجارت بین‌الملل قرار دهید، تعیین اینکه محصول خود را به کجا برسانید، کار سختی به حساب نمی‌آید. توجه کنید که تحقیقات بازاریابی ابزاری قدرتمند برای کاوش و کنترل قلمرو جدید شماست. فرایندهای بازاریابی این بخش شامل :

انتخاب کشور خارجی

اولین گام در ایجاد یک برنامه بازاریابی صادراتی خوب، انتخاب کشور مقصد است. با اینکه این ساده‌ترین مرحله است اما مهم‌ترین مرحله نیز به حساب می‌آید. با تمرکز بر کشورهای همسایه شروع کنید. اگرچه هر کشوری سیاست متفاوتی دارد اما بسیاری از تفاوت‌های فرهنگی و رفتارهای خرید مشترکی را می‌توان بین همسایگان جغرافیایی پیداکرد. پس از انتخاب یک کشور، در مورد سه شهر برتر آن از نظر اقتصادی و سیاسی تحقیق کنید. این موضوع باید بینش شما در مورد کشوری باشد که می‌خواهید به آن محصولات خود را صادر کنید. صنعت چاپ و بسته‌بندی هم از این قصیه مستثنا نیست.

شرایط آب و هوایی

اهمیت این عامل در فرایندهای بازاریابی تا حد زیادی به محصولی که می‌فروشید بستگی خواهد داشت. اطلاعاتی مانند آب و هوا، اندازه کشور، محیط، سهولت حمل و نقل (کوه، جاده و غیره) و عوامل مختلف دیگر همه در موفقیت گسترش بین المللی شما نقش دارند.

تحقیقات اقتصادی و اجتماعی

این موضوع نباید ناگفته بماند، محصولات شما باید متناسب با آمار اقتصادی و اجتماعی منطقه ای باشد که قصد فروش در آن را دارید. برخی بسته‌بندی های گرانی که در ایران تولید می‌شوند ممکن است برای برخی از کشورهای آفریقا یا آسیا بسیار پرهزینه باشد. ممکن است کیفیت مواد اولیه شما برای تولید محصولات در بازارهای بین‌المللی تغییر کند تا بتواند قیمت‌ها و کیفیت کالاها را در مکان خارجی مطابقت دهید. ابتدا مشخص کنید که قصد فروش به چه طبقه‌ای از مشتریان را دارید. طبقه ضعیف، متوسط، یا قشر مرفه و کسب و کارها همگی از نظر قیمت و کیفیت انتظارات متفاوتی دارند برای صنعت چاپ و بسته‌بندی محصولاتشان دارند.

رقبا پیش رو

بازاریابی صادراتی تنها مکانی است که در آن رقابت ارزش بسیار بالایی دارد. تجارت بین‌المللی از صدها سال پیش وجود داشته است و هرگونه فعالیت تجاری سودمند بین‌المللی قبلا انجام شده است که بازدهی امیدوار کننده داشته باشد. بنابراین، می‌توانید از تراکم رقابت در یک کشور خارجی برای تبلیغ یا عدم وجود یک صنعت سودآور استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که تحقیقات مربوط به تعداد رقبای شما شامل تحقیق در مورد شرکت‌های محلی در کشور خارجی و همچنین کسب و کارهای بین‌المللی دیگر است.

فرایندهای بازاریابی از زمانی به زمان دیگر و از بیزینسی به بیزینس بعدی متفاوت است. در این نوشته سعی کردیم به فرایندهایی اشاره کنیم که در زمینه های مختلف عمومیت دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *