بلاگ

بررسی گرماژ مقوا و استاندارهای آن

بررسی گرماژ مقوا و استاندارهای آن

در این نوشته به بررسی گرماژ مقوا، انواع مختلف مقوا می پردازیم. گرماژ مقوا با توجه به برندهایی که در بازار موجود است متفاوت است. مقواها همان کاغذ چند لایه هستند که فرآیند تولیدی تقریبا مشابه کاغذ دارند. از مقوا در صنایع مختلف مانند بسته‌بندی، چاپ و نشر یا در صنایع دارویی و غذایی برای ساخت جعبه استفاده می کنند. یک بسته‌بندی مناسب استانداردهای گوناگونی دارد. این استانداردها بستگی به ورق مقوایی (تک یا چند لایه مانند ایفلوت) آن دارد که به چه میزان مقاوم است.

گرماژ چیست؟

بررسی گرماژ مقوا و استاندارهای آن و آشنایی با استاندارهای آن نکته مهمی است که توجه به آن برای تولید جعبه های مقوایی حائز اهمیت است. گرماژ مقوا همان ضخامت آن است که یک ویژگی مهم برای تعیین کیفیت کاغذ یا ورق های مقوا به حساب می آید. گرماژ یعنی جرم مقوا در واحد سطح (همان چگالی در فیزیک) که واحد آن برابر با گرم بر متر مربع است. بنابراین هرچه جرم مقوا بیشتر باشد، گرماژ مقوا نیز بیشتر است. در نتیجه مقوا از مقاومت و استحکام بالاتری برخوردار است.

گرماژیک ورق مقوا از ۱۸۰ تا ۶۰۰ گرم متغییر است و هر کدام کاربرد متفاوتی برای محصولات مختلف دارند. استانداردهای ورق مقوا از یک بسته‌بندی تا بسته‌بندی دیگر متفاوت است. برای محاسبه گرماژ مقوا از فرمول استفاده میکنند: g=(M/A)*106 در این فرمول بررسی گرماژ مقوا مساوی است با جرم مقوا در مساحت آن که بر اساس میلی متر مربع استفاده میشود که این عدد در ۱۰۶۳ ضرب میگردد. (g = گرماژ و m = جرم کاغذ بر حسب گرم و A = مساحت کاغذ بر حسب میلی متر مربع)

بررسی انواع مقوا

مقواها با انواع مختلفی در بازار قابل خریداری هستند. ورق های ایفلوت ، ورق مقوا پشت طوسی، ورق ایندربرد و گلاسه در گرماژ مختلف از محبوب ترین ورق ها در صنعت هستند، در ادامه به بررسی هر کدام میپردازیم.

استانداردهای ورق مقوا

مقوا ایفلوت

این نوع مقوا ضخامت کمتر و شکل موج دار، مقاومت بالاتری نسبت به سایر انواع ورق های مقوا دارد. ورق های ایفلوت به دلیل سبکی و قابلیت بازیافت، به عنوان یک جایگزین مناسب برای مقواهای سنگین و ضخیم تر هستند. هر ورق مقوای ایفلوت از چندین لایه مقوای نازک تشکیل شده است. لایه های کاغذی در این نوع مقوا به صورت موج دار به هم پیوسته اند و این شکل موج دار باعث مقاومت بالاتر آن در برابر فشار و ضربه می گردد. علاوه بر این، مقوای ایفلوت دارای خصوصیاتی مانند عایق حرارتی و صدا است که آن را به یک انتخاب مناسب برای محصولات حساس به دما و صدا تبدیل کرده است. جعبه های کیبوردی ، دسته دار و کارتن های پستی پیواژ از این نوع مقوا هستند.

ورق گلاسه

کاغذ تحریر رایج ترین و پر استفاده ترین انواع کاغذ در دنیا است که برای چاپ کتاب، روزنامه و مجله از آن استفاده می‌شود. ویژگی اصلی این کاغذ قیمت پایین و قابلیت جذب بالای جوهر است که بهترین گزینه برای چاپ کتاب و محصولات تیراژ بالا است. اما کاغذ گلاسه برای چاپ تصویر، خصوصا تصاویری با رنگ‌های براق و درخشان گزینه مناسبی نیست. برای مثال: کیفیت، چاپ و رنگ تصاویر در کاتالوگ، کارت ویزیت و … اهمیت زیادی دارد، بهتر است از کاغذ تحریر استفاده کرد. کاغذ گلاسه به دلیل سطح صیقلی‌ و صافی که دارد، گزینه‌ مناسبی برای چاپ عکس‌ها و تصاویر، مناسب و با کیفیت است. بررسی گرماژ کاغدهای گلاسه نیز مانند ورق های مقوا ایفلوت در کیفیت آن ها موثر است.

مقوای پشت طوسی

ورق  ایفلوت

این کاغذ از الیاف و تراشه های چوبی تولید می­شود و قابل بازیافت است. در واقع نوعی کاغذ ضخیم است. با گرم های متنوع از دولایه کاغذ تشکیل شده است که به طور طبیعی توسط صفحه های مخصوصی این دولایه به یکدیگر متصل شده­ اند. ضخامت این کاغذ به دلیل دولایه بودن آن است. یک روی آن سفید رنگ و روی دیگر آن طوسی است. در کشورهای چین و هند، اندونزی و کره­ جنوبی تولید و سپس وارد ایران می­شود. کاربرد ویژه آن در صنعت چاپ و بسته‌بندی و تولید جعبه دارویی است. برخلاف کاغذ پوستی و کاغذ مومی برای بسته‌بندی مواد غذایی و بهداشتی مناسب نیست.

مقوای ایندربرد

مقوا های دو سفید همان ایندربرد هستند. این نوع از مقوا نیز گرماژ ۱۸۰ تا ۵۰۰ گرم را داراست. از این نوع مقوا در بسته‌بندی دارویی، شیرینی و کوکی، آرایشی و بهداشتی استفاده میشود. یکی از مواردی که باعث تمایز این مقوا نسبت به مقوا پشت طوسی میشود، آن است که مقاومت بالایی در برابر خم شدن دارد. همچنین درخشندگی و قابلیت چاپ بالای این مقوا باعث شده است تولیدکنندگان بسیاری جذب چنین مقوایی برای جعبه های صادراتی شوند.

بررسی گرماژ انواع مقوا در ایران

مقواها در ایران با توجه به نوع و کاربرد، گرماژهای مختلفی دارند. گرماژ به وزن و ضخامت کاغذ یا مقوا اطلاق می‌شود و معمولاً با واحد گرم بر متر مربع یا گرم بر سانتیمتر مربع اندازه گیری می‌شود. در مواردی که نیاز به مقواهای سبک و تاشو داریم، گرماژ پایین‌تر استفاده می‌شود. به عنوان مثال، مقواهای با گرماژ ۲۰۰ گرم بر متر مربع یا کمتر، برای بسته‌بندی محصولات سبک مناسب هستند.

در مقابل، برای مصارفی که نیاز به مقاومت بیشتری دارند، مقواهای با گرماژ بالا استفاده می‌شوند. مثلاً در صنایع بسته‌بندی محصولات سنگین یا حمل و نقل محصولات بزرگ، از مقواهای با گرماژ ۳۰۰ گرم بر متر مربع یا بیشتر استفاده می‌شود. در این حالت، مقواها توانایی حمل وزن بیشتری را دارند و مقاومت ساختاری مناسبی فراهم می‌کنند.

در این نوشته استانداردهای ورق مقوا در صنایع مختلف را بررسی کردیم. به عنوان یک مصرف کننده دائمی از انواع مختلف محصولات مقوایی آشنایی حدودی با این محصولات الزامی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *