بلاگ

مقوای بهداشتی چیست؟

مقوای بهداشتی

ورق مقوا یک نوع کاغذ ضخیم و غالبا چند لایه است. مقواها نسبت به کاغذ معلولی قابلیت حفظ شکل و طرح را دارند. مقوا ها کاربرد های فراوانی دارند. معمولا از آن ها برای تولید بسته‌بندی مقوایی، تولید پاکت، انواع جعبه و غیره استفاده می شود. مقوای بهداشتی نوعی از مقواست، که برای مصارف خوراکی استفاده می‌شود. تفاوت اصلی آن با مقوا، استفاده از روکش‌، برای جلوگیری از جذب آلودگی محیط است.

فرایند تولید مقوای بهداشتی

رویه کلی تولید مقوا، بدین صورت است. ابتدا با استفاده از الیاف دست نخورده درختان کاج و صنوبر پوشال و کاغذ، خمیر کاغذ تولید می‌کنند. در مرحله بعد این خمیر در گرماژ مختلف پهن و خشک می شود. در انتها این ورق ها پس از بررسی و تایید کارشناسان بهداشت، وارد خط تولید می‌شوند. پس از تولید سه لایه ورق، این ۳ لایه ترکیب و کاملا اتوماتیک به خشک‌کن ها منتقل می‌شوند. پس از خشک شدن، دو لایه روکش، با استفاده از چسب‌های نشاسته استاندارد، به مقوا می‌چسند.

در ادامه، این ورق ها در ابعاد بسیار بزرگ برش می خورند و به بخش دایکات منتقل می‌شوند. بعد از طراحی قالب در ابعاد مورد نظر شما و بسته‌بندی و وکیوم، مقوای بهداشتی به صورت جعبه های کیبوردی، جعبه فست فود و هر جعبه دیگری قابل ارائه است.

کاربرد مقوا بهداشتی

ورق مقوا

الیاف کاغذ بازیافتی با اینکه پیش از تولید مقوا شستشو و ضد عفونی می‌شوند اما باز هم مقداری آلودگی و باکتری در خود دارند. این میزان آلودگی درحالت معمول ضرری را بر بدن انسان وارد نمی‌کند. چرا که ما در طول روز سطوحی بسیار آلوده‌‌ تر از این را لمس می‌کنیم. مانند دستگیره درب ها یا فرمان اتومبیل. اما برای تولید بسته‌بندی مواد غذایی که در تماس مستقیم با بسته‌بندی هستند باید از ورق های بهداشتی استفاده شود.

بویژه اگر غذا گرم یا چرب یا مرطوب باشد. زیرا باکتری های موجود در الیاف کاغذ بازیافتی در تماس با گرما و رطوبت آزاد می‌شوند. بنابراین در بسته‌بندی هایی نظیر جعبه فست فود، جعبه غذای بیرون بر، جعبه کیک، جعبه شیرینی و مواردی مانند این، این نوع مقوا کاربرد دارد. رایج ترین مقوای بهداشتی مورد استفاده در صنعت بسته‌بندی ایران، مقوا ایندربرد است. اما اگر طرفدار مقوا رنگی نیستید می‌توانید از مقوا طبیعی کرافت به عنوان یک مقوا کرافت بهداشتی و مرغوب استفاده نمایید.

استانداردهای جهانی تولید مقوا

کاربرد مقوا
  • بررسی ظروف از نظر میکروبی : با توجه به جمع‌آوری ورق های مقوا بازیافتی در شرایط غیربهداشتی احتمال آلودگی‌های متفاوتی وجود دارد. مهمتریت آن‌ها شامل آلودگی‌های میکروبی و آلودگی‌های شیمیایی هستند. پس تولید مقوای بهداشتی اهمیت می یابد.
  • مواد ضدعفونی مورد استفاده: با توجه به میزان آلودگی اولیه کاغذهای بازیافتی، استفاده از موادضدعفونی مناسب و مخصوص این کار الزامی است. ترکیباتی مانند آهک که گاهی به عنوان مواد ضدعفونی استفاده می شوند. علاوه بر این ضدعفونی کننده های آهکی وسیع الطیف نبوده ومخصوصا بر روی قارچ‌ها تأثیر چندانی ندارند با بالابردن PH باعث تخریب زنجیره‌های سلولزی و کاهش استحکام مقوا می‌گردند.
  • استحکام بسته‌بندی جهت حفظ کیفیت محصول: این مورد به تنهایی دارای استانداردهای متنوعی است که به منظور تعیین کیفیت بسته‌بندی‌های مقوایی تدوین شده‌اند. عمده‌ترین آن‌ها عبارتند از حداقل استحکام مقوا با زاویه خمش ۱۵ درجه، حداقل مقاومت به ضربه و پارگی، گرماژ پایه مقوا و غیره.
  • چسب و اتصلات مورد استفاده: با توجه به اینکه در صنعت چاپ از انواع نشاسته یا مشتقات آن استفاده می‌شود، و چون نشاسته می‌تواند توسط اعضای بدن به عنوان ماده غذایی استفاده شود، نظارت و کنترل کیفیت چسب و استفاده از نشاستهٔ مرغوب ضرورت دارد. همچنین ترکیباتی چون پلی وینیل استات و پلی وینیل الکل که افزون برداشتن قابلیت چسبندگی، از آلودگی‌های میکروبی نیز می‌تواند مانع شود، برای این نوع مقوا کاربرد دارد.
  • مقواهای پشت طوسی: مقواهای پشت طوسی که استفاده از آن‌ها به خصوص در بسته‌بندی داروها معمول می‌باشد از نوع بازیافتی (خارجی) بوده و نظر به بازیافتی بودن آن‌ها و حساسیت‌های موجود در رابطه با نوع کاربری آن‌ها استفاده از آن‌ها در بسته‌بندی‌های دارویی از لحاظ قانونی ممنوع می‌باشد.

جعبه های فست فود در پیواژ

پیواژ به عنوان یکی از تولیدکنندگان جعبه و بسته‌بندی مقوایی برای صنایع غذایی از ورق های مقوایی کاملا بهداشتی استفاده می کند. جعبه فست فود انواع متفاوتی دارد. مثلا جعبه پیتزا در سایزهای مختلف را می‌توانید برای قاب عکس، ساعت دیواری و انواع دیوارکوب‌ها استفاده کنید. بجز کارتن پیتزا می‌تونید جعبه‌های مخصوص ساندویچ را هم برای محصولات دیگر مثل عروسک، شمع و … مورد استفاده قرار دهید.

جعبه مربعی پیواژ هم ایفلوت بهداشتی است تا برای فست فود مناسب باشد. همچنین از ایفلوت سه‌لایه است تا استحکام کافی را برای کالاهایی که باید به جعبه چفت شوند داشته باشد . جعبه پیتزا رو از فروشگاه لوازم بسته‌بندی پیواژ تهیه کنین.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *