رنگ عاملی کلیدی در محصولات، خدمات، بستهبندیها ، لوگوها وغیره محسوب می شود. استفاده از رنگ در طراحی بستهبندی خلاق مفهومی تاثیرگذار در ساخت و پایداری تصویر یک برند یا سازمان در ذهن مشتریان دارد. برداشت مصرف کننده از هر رنگ می تواند صفات کیفی مختلفی مثل طعم، قیمت، پایداری و … را از محصول به مصرف کننده القا کند. برای انواع مختلف محصولات معمولا طیف رنگی به خصوصی استفاده می شود، برای مثال:
-
استفاده از رنگ در طراحی بستهبندی سبز برای محصولات طبیعی و ارگانیک مورد استفاده قرار می گیرد.
-
رنگ سیاه، طلایی، نقره ای به تنهایی یا در ترکیب با یکدیگر برای بستهبندی محصولات لاکچری مورد استفاده قرار می گیرند.
-
محصولات بهداشتی در بستهبندیهای سفید رنگ بستهبندی می شوند.
-
در بسته بندی محصولات غذایی کودکان از رنگهای پایه ای زرد، قرمز و آبی به شکل درخشان استفاده می شود. در همین گروه چنانچه محصولات برای دختران طراحی شود از طیف رنگ صورتی و اگر که برای پسران طراحی شود از طیف رنگ آبی استفاده می شود.
-
برای طراحی بستهبندی محصولات مورد استفاده بانوان از رنگ های ملایمی چون یاسی یا بنفش کم رنگ استفاده می شود
و…
لازم به توجه است که فرهنگ کشورهای مختلف در انتخاب رنگ بستهبندی خلاق ،خصوصا در طراحی بستهبندی محصولاتی که به منظور صادرات تولید می شوند حتما باید مورد توجه قرار گیرد. برای مثال باوجود اینکه در اکثر کشورهای غربی و اسلامی رنگ سیاه یادآور مرگ و عزاست اما این رنگ، رنگ جهانی برای عزاداری محسوب نمی شود. در بعضی از کشورهای آسیایی رنگ عزا، رنگ سفید است. در برزیل رنگ بنفش و در مکزیک رنگ زرد و در ساحل عاج رنگ قرمز تیره رنگ عزا هستند. همینطور رنگ سیاه با تاریکی و ترس ارتباط دارد و نیروهای مافوق طبیعی یا جادویی را به ذهن میآورد؛ در دنیای مد، رنگ سیاه نشانه شیک پوشی و جذابیت است.
بنابر آنچه گفته شد دقت در استفاده از رنگ در طراحی بستهبندی مناسب آنچنانکه طراحی بستهبندی محصول بتواند مفهوم مورد نظر تولید کننده را به ذهن خریدار متبادر کند بسیار مورد اهمیت است.