اهمیت استفاده از رنگ های مختلف در طراحی بسته بندی محصولات

رنگ عاملی کلیدی در محصولات، خدمات، بسته بندی ها ، لوگوها وغیره محسوب می شود.این عامل مفهومی تاثیرگذار در ساخت و پایداری تصویر یک برند یا سازمان در ذهن مشتریان دارد. برداشت مصرف کننده از هر رنگ می ­تواند صفات کیفی مختلفی مثل طعم، قیمت، پایداری و … را از محصول به مصرف کننده القا کند. در راستای آنچه گفته شد قابل توجه است که برای انواع مختلف محصولات معمولا طیف رنگی به خصوصی استفاده می شود، برای مثال:

  • رنگ سبز برای محصولات طبیعی و ارگانیک مورد استفاده قرار می گیرد.
  • رنگ سیاه، طلایی، نقره ای به تنهایی یا در ترکیب با یکدیگر برای بسته بندی محصولات لاکچری مورد استفاده قرار می گیرند.
  • محصولات بهداشتی در بسته ­بندی­ های سفید رنگ بسته بندی می ­شوند.
  • در بسته­ بندی محصولات غذایی کودکان از رنگ­های پایه­ ای زرد، قرمز و آبی به شکل درخشان استفاده می ­شود. در همین گروه چنانچه محصولات برای دختران طراحی شود از طیف رنگ صورتی و اگر که برای پسران طراحی شود از طیف رنگ آبی استفاده می ­شود.
  • برای طراحی بسته بندی محصولات مورد استفاده بانوان از رنگ های ملایمی چون یاسی یا بنفش کم رنگ استفاده می شود

و…

لازم به توجه است که فرهنگ کشورهای مختلف در انتخاب رنگ بسته بندی،خصوصا در طراحی بسته بندی محصولاتی که به منظور صادرات تولید می شوند حتما باید مورد توجه قرار گیرد؛ برای مثال باوجود اینکه در اكثر کشورهای غربی و اسلامی رنگ سیاه یادآور مرگ و عزاست اما این رنگ، رنگ جهانی برای عزاداری محسوب نمی شود. در بعضی از کشورهای آسیایی رنگ عزا، رنگ سفید است. در برزیل رنگ بنفش و در مکزیک رنگ زرد و در ساحل عاج رنگ قرمز تیره رنگ عزا هستند. همینطور رنگ سیاه با تاریكی و ترس ارتباط دارد و نیروهای مافوق طبیعی یا جادویی را به ذهن می‌آورد؛ در دنیای مد، رنگ سیاه نشانه شیك پوشی و جذابیت است.

بنابر آنچه گفته شد دقت در انتخاب رنگ مناسب آنچنانکه طراحی بسته بندی محصول بتواند مفهوم مورد نظر تولید کننده را به ذهن خریدار متبادر کند بسیار مورد اهمیت است.

توسط | 2017-12-25T12:55:46+03:30 نوامبر 8th, 2017|بلاگ|بدون ديدگاه

در باره نویسنده :

ثبت ديدگاه