پلانوگرام در سایر کشورها به عنوان مفهومی آشنا در استراتژی بازاریابی و فروش به شمار می رود. در حالی که در ایران آن طور که باید مدنظر تولیدکنندگان نبوده است. این مفهوم به چینش محصولات در قفسه خرده فروشی ها به منظور افزایش بهره وری می پردازد . به همین منظور عوامل بسیاری را در نظر می گیرد، عواملی همچون ارتفاع بستهبندی از سطح زمین به منظو تاثیرگذاری بیشتر بر بازار هدف محصول (بزرگسالان، کودکان). طراحی بستهبندی محصولات به گونه ای که بعد از چینش آن ها در قفسه برند تولیدکننده به بهترین شکل نمایان باشد . نکاتی که تیم R&D، بازاریابی و طراحی پیواژ در طراحی بسته بندی ها مدنظر قرار می دهد.
ما در پیواژ بعد از همفکری با تیم بازاریابی شرکت تولیدکننده به منظور رعایت سیاست های فروش تولید کنندگان(سیاست هایی همچون: معرفی و پرورش محصولی جدید به بازار، حاشیه سود بیشتر برای محصولات خاص و…) به طراحی بستهبندی مناسب می پردازیم.
پلانوگرام چیست؟
پلانوگرام یک ابزار بازاریابی است که به کمک آن میتوان برنامهریزی و مدیریت استراتژی بازاریابی را انجام داد. این ابزار با ترکیب دو بعد از بازاریابی، یعنی بازار و محصول، یک نقشه جامع از محصولات و بازارهای مختلف را ایجاد میکند.
در پلانوگرام، بازارها در یک محور و محصولات در محور دیگر قرار میگیرند و هر نقطه در این دو بعد، نشان دهنده یک محصول در یک بازار خاص است. پلانوگرام به تیمهای بازاریابی کمک میکند تا میزان رقابت، نقاط ضعف و قوت و فرصتهای جدید را در بازارهای مختلف تحلیل کنند و با توجه به این اطلاعات، استراتژی بازاریابی مناسبی برای هر بازار و محصول تعیین کنند.
از مزایای استفاده از پلانوگرام میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- کمک به تیم بازاریابی برای تعیین جایگاه محصولات در بازارهای مختلف
- شناسایی فرصتهای جدید در بازارهای جدید
- شناسایی نقاط ضعف و قوت محصولات
- تعیین استراتژی بازاریابی مناسب برای هر بازار و محصول
- بهبود هماهنگی بین تیمهای مختلف در شرکت
به طور خلاصه، پلانوگرام یک ابزار مهم در بازاریابی است که به تیم بازاریابی کمک میکند تا با توجه به شناخت بازار و محصول، استراتژی بازاریابی مناسبی را برای هر بازار و محصول تعیین کنند