بلاگ

انواع فیبر کاغذ و مقوای بسته‌بندی بر حسب منبع تامین کننده

کاغذ بسته‌بندی

فیبر ماده‌ی اولیه خمیر برای تولید کاغذ و مقوای بسته‌بندی و مقوا است. فیبرها بر اساس منبع تامین‌کننده به ۳ دسته تقسیم می‌شوند:

فیبر بازیافتی: برای تهیه این فیبرها از ضایعات کاغذ مصرف شده استفاده می‌شود. این کاغذ دارای طیف گسترده‌ی رنگی است که می‌توان در صنایع مختلف از آن استفاده کرد. مزیت این فیبر نسبت به فیبرهای دست اول، میزان انرژی کم‌تر استفاده شده برای تولید، میزان آب مصرفی کم‌تر و همچنین قطع درخت کم‌تر است.

کاغذ بسته‌بندی
  • فیبر دست اول(FSC): فیبرهایی که بر اساس قوانین انجمن نظارت بر جنگل[۱] تولید می‌شوند را فیبرهای کاغذ و مقوای بسته‌بندی دست اول می‌نامند. این فیبرها را از چوب الوار درختان جنگل‌های مدیریت شده تولید می‌کنند. در این نوع جنگل‌ها به ازای قطع هر درخت یک درخت دیگر می‌کارند.
  • فیبر جایگزینی: در ساخت این فیبرهای کاغذ بسته‌بندی به جای چوب درختان  از موادی مثل کتان، نی‌شکر، کناف، بامبو و … استفاده می‌شود. استفاده از این فیبرها به واسطه‌ی طیف گسترده حوزه‌ی کاربردی(چاپ لتر پرس، دیجیتال، افست) رو به رشد است. مزیت دیگر آن‌ها نرخ تولید بالای‌ آن‌ها نسبت به فیبرهای تولیدی از چوب درختان است. برای مطالعات بیشتر درباره کاغذ و مقوای بسته‌بندی می‌توانید به مقالات دیگر پیواژ مراجعه کنید.

 [۱] Forest Stewardship Council

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *