بلاگ

نحوه خواندن علائم هشدار روی بسته‌بندی را بیاموزید

علائم هشدار روی بسته‌بندی

توجه اخیر به بهترین شیوه های بسته‌بندی، بخش مصرف کننده را با علائم هشدار و نمادهای بسته‌بندی قابل بازیافت بیشتر از همیشه آشنا کرده است. با توجه به رشد تجارت الکترونیک و همه ابتکارات جدید در سال های اخیر، این موضوع تعجب آور نیست. این نماد ها شامل اطلاعاتی مانند شرایط حمل و نقل و نکات مهم برای بسته‌بندی مناسب محصولات هستند. این نمادها را غالبا بر روی کارتن های پستی و محصولات غذایی و دارویی می توانید مشاهده کنید.


تاریخچه مختصری از علائم هشدار بر روی بسته‌بندی

معروف ترین نماد بسته‌بندی در جهان، نماد هشدار تشعشع یا Trefoil، در سال ۱۹۴۶ به ابتکار آزمایشگاه تابش دانشگاه کالیفرنیا در برکلی طراحی شد. اما آیا می دانیم چگونه آن را بخوانیم؟ به احتمال زیاد پاسخ منفی است. نماد تشعشع برای اولین بار به طور اتفاقی توسط تیمی از محققان برای هشدار این کلاس جدید از مواد خطرناک به طراحی شد. این شکل نمادی از فعالیت یک اتم است . در یک طرح رنگی پررنگ (سرخابی یا مشکی) طراحی می شود. معمولا این نماد به طور برجسته برای جلب توجه بیشتر حک می شود.

با این حال، ثابت شد که رنگ آبی محبوب نیست، و پس از آزمایش رنگ های مختلف، مشخص شد که از دور، سرخابی روی زرد به بهترین وجه نشان دهنده خطر است. این طراحی در نهایت در اوایل سال ۱۹۴۸ به یکی از علائم هشدار روی بسته‌بندی تبدیل شد. هر بسته‌بندی دارای این علامت بسته‌بندی مناسب برای حمل محصولات دارای تشعشع است.

بسته‌بندی مناسب

هر شکلی از این علامت هشدار را روی بسته‌بندی مشاهده کنیم، باید فاصله خود را حفظ کنیم.

رایج ترین علائم هشدار روی بسته‌بندی مورد استفاده در حمل و نقل کدامند؟

این ها محبوب ترین علائم هشدار روی بسته‌بندی برای حمل و نقل هستند. هر کدام می توانند به سبک های مختلف چاپ و با متنی یا نشانه ای دیگر همراه شوند.

کارتن پستی

شکننده ← گاهی اوقات یک کلمه به دنبال آن می آید، این نماد به این معنی است که داخل آن اقلام ظریفی وجود دارد (الزاماً از شیشه نیست). روی کارتن پستی یا هر بسته‌بندی مناسب برای حمل و نقل وسایل شکننده می توانید از آن استفاده کنید.

کارتن پستی

خشک نگه دارید ← چتر بسته‌بندی و علامت قطره باران نشان می دهد که جعبه (و محتویات آن) باید خشک نگه داشته شوند. حالت دیگر نمایش این نماد فقط چتر است. این علامت یکی از علائم هشدار روی بسته‌بندی مواد خشک مانند کاغذ و برنج است. علاوه براین بر روی کارتن های پستی مقوایی نیز قابل مشاهده است.

کارتن پستی

با احتیاط حمل شود ← دو دست دور یک جعبه یکی دیگر از علائم هشدار روی یک بسته‌بندی معمولی است که به کاربر یا نگهدارنده نشان می دهد که کارتن چگونه باید جابجا شود.

بسته‌بندی مناسب

به سمت بالا ← جهتی که بسته بندی باید در آن نگهداری یا حمل شود با یک خط افقی با دو فلش عمودی رو به بالا نشان داده می شود.

رایج ترین پیکتوگرام های شیمیایی خطرناک کدامند؟

بسته‌بندی مناسب


قابل اشتعال (GHS02) ← مایعات با نقطه اشتعال ≥ ۲۳ درجه سانتیگراد و ≤ ۶۰ درجه سانتیگراد. این دسته همچنین شامل نفت گاز، گازوئیل و نفت کوره سبک با محدوده نقطه اشتعال بین ≥ ۵۵ درجه سانتیگراد و ≤ ۷۵ درجه سانتیگراد می شود.

بسته‌بندی مناسب

اکسید کننده (GHS03) ← اکسید کننده ها موادی هستند که می توانند بسوزند و همچنین می توانند گاز، مایع یا جامد باشند. قوی ترین مواد شیمیایی اکسید کننده می توانند شعله های آتش را شروع یا تشدید کنند. به عنوان مثال: هیپوکلریت کلسیم (در استخرها به عنوان منبع کلر استفاده می شود و قابل مقایسه با سفید کننده خانگی است.)

بسته‌بندی مناسب

سمی (GHS06) ← این تا حد زیادی قابل تشخیص ترین علامت هشدار است و به ترکیبات سمی اشاره دارد که می توانند از سه راه مختلف وارد بدن شوند: خوردن، تماس پوستی یا چشمی، و استنشاق.

استفاده از علائم هشدار صحیح روی بسته‌بندی و جعبه های شما باید بخشی از هر آموزش ایمنی و بهداشت باشد و می تواند به طور شگفت انگیزی بر نحوه انجام کسب و کار شما تأثیر مثبت بگذارد. از لحاظ سیستم حمل و نقل، در زمان صرفه جویی می کند و اندازه گیری های ایمنی را برای کارکنانی که بسته‌های شما و محصولات داخل آن را مدیریت می کنند، تضمین می کند. به طور همزمان باعث صرفه جویی در هزینه های کسب و کار شما می شود. زیرا از آسیب به محصولات و سفارشات مشتریان شما جلوگیری می کند.

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “نحوه خواندن علائم هشدار روی بسته‌بندی را بیاموزید

  1. مقاله کاملی بود خسته نباشید، اگر علائم هر بسته بندی مثلا بسته بندی خیار شور، یا مثلا بسته بندی بستنی و… رو هم بذارین که عالی میشه

    1. مدیر گفت:

      سپاس فراوان از زمانی که برای مطالعه مقالات می گذارید ?
      منتظر مقالات بعدی ما در این زمینه باشید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *