بلاگ

انواع چاپ در صنعت بسته‌بندی

انواع چاپ در صنعت بسته‌بندی

امروزه در صنعت بسته‌بندی انواع مختلفی از چاپ رایج است. هر کدام از صاحبان کسب و کار با توجه به میزان بودجه و سلیقه خود یک نوع را انتخاب می کنند. رایج ترین چاپ ها در ایران بترتیب چاپ سیلک، چاپ لمینت و چاپ دیجیتال هستند. در این مقاله با ما همراه باشید تا انواع چاپ و نکات مثبت و منفی آن را با هم مقایسه کنیم.

چاپ سیلک در صنعت بسته‌بندی

چاپ سیلک یک روش چاپ متداول است. این نوع چاپ برای هزاران سال است که مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع چاپ ، یک نوع طرح شابلونی روی پارچه پولیستری یا توری تولید می­شود و از طریق پاشش چند لایه جوهر از چارچوب طرح شابلون، چاپ طرح مد نظر صورت می­گیرد. هر رنگی، نیاز به یک شابلون جداگانه دارد. قسمت­‌هایی از شابلون برای ماده چاپی، باید تمیز و از جنسی نفوذ ناپذیر باشند تا از ترکیب شدن جوهر در طرح مورد نظر جلوگیری کند.

چاپ سیلک

یکی از مزایای اصلی چاپ سیلک در میان انواع چاپ در صنعت بسته‌بندی مناسب بودن آن برای حجم کاری بالا است. زیرا بسیار مقرون به صرفه است. در نتیجه برای کسب و کارهای کوچک با منبع درآمد محدود بسیار مناسب است. از دیگر مزایا این چاپ می توان به:

  • دوام طرح چاپی در صورت استفاده طولانی مدت
  • کیفیت بالای چاپ
  • قابلیت چاپ بر روی انواع مواد مانند مقوا، شیشه، قطعات الکترونیک و غیره.
  • خروجی بسیار تمیز در مقابل هزینه

چاپ لمینت

طرح های چاپی به دلایل مختلفی آسیب پذیر هستند. به همین دلیل نیاز به یک روکش محافظ دارند. یکی از روش‌های محبوب برای محافظت از طرح چاپی ، لمینت پس از چاپ است. لمینت جنسی از PVC دارد. لمینت در انگلیسی به معنی لایه لایه کردن است. به عبارتی دیگر لمینت کردن به این معنی است که لایه نازکی با ضخامت های گوناگون بر یک طرف یا دوروی شکل چاپی کشیده می‌شود. در نتیجه آن را در برابر انواع آسیب ها از قبیل چروک، لک‌ و کثیفی، رنگ پریدگی، خراش و پارگی بر اثر عوامل محیطی مانند تابش نور آفتاب، رطوبت، باد، باران، تغییرات دما محافظت می‌کند.

چاپ لمینت

از مزایای چاپ لمینت در میان انواع چاپ در صنعت بسته‌بندی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جذابیت و تنوع رنگی بیشتر
  • راحت تر پاک کردن گرد و خاک
  • محافظت بیشتر در مقابل عوامل محیطی

چاپ دیجیتال

این چاپ یک روش جدید است. این نوع چاپ شامل ایجاد طرح دیجیتالی در رایانه و سپس چاپ مستقیم آن روی ماده چاپی است. در این روش جوهر به صورت مستقیم با استفاده از چاپگر لیزری یا جوهرافشان روی ماده چاپی پیاده می شود. اگرچه کیفیت این چاپ نسبت به روش سیلک بالاتر است، اما برای کسب و کار های کوچک قیمت نسبتا بالاتری دارد. چاپ دیجیتال برای حجم کاری پایین و مدت کوتاه مناسب است. برای مثال برای چاپ تصاویر عکاسی با رنگ ­های مختلف و سفارشی مناسب تر خواهد بود. اگر متریان چاپی مورد نظر دارای رنگ روشن است، این نوع چاپ مناسب نیست. زیرا اکثر پرینترهای رنگی در چاپ رنگ روشن ضعف دارند.

چاپ دیجیتال

از مزایای چاپ دیجیتال در میان انواع چاپ در صنعت بسته‌بندی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انتقال تصاویر عکاسی به طور صحیح.
  • سرعت در تعداد پایین
  • رنگ های گرم را زیباتر می کند

ما همیشه به همراهان پیواژ توصیه می­ کنیم که اگر کیفیت برای آن­ ها مهم است از چاپ سیلک استفاده کنند. زیرا که ظاهر حرفه ای تری دارد. علاوه بر این زمان و هزینه سفارشی سازی و چاپ را نیز به آن­ ها یادآوری می کنیم. این نوع چاپ به دلیل ظرافت و کارایی بالا برای کسب و کارهای اینترنتی بسیار مناسب است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *