بلاگ

کاربرد هوش مصنوعی در صنعت چاپ و بسته‌بندی

کاربرد هوش مصنوعی

هوش مصنوعی در دنیای امروز که عصر تکنولوژیست حرف اول را می زند. صنعت چاپ و بسته‌بندی نیز از این قاعده مستثنا نیست. شرکت های بزرگ و کوچک بسیاری به دنبال استفاده از هوش مصنوعی هستند. بسیاری از افراد معتقدند بزودی هوش مصنوعی جای انسان ها را خواهد گرفت. البته این فرضیه با توجه به سرعت پیشرفت هوش مصنوعی کاملا قابل رد نیست. پیشرفت های روز افزون این علم و جامعیت کاربرد هوش مصنوعی در بخش های مختلف آن را محبوب تر کرده است. به کمک هوش مصنوعی می‌توان خدمات دستگاه های چاپ را تا حدود زیادی بهینه کرد و در نتیجه کار تغییرات چشمگیری ایجاد کرد.

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی اصطلاحی جامع برای تعریف فناوری تقلید رفتارهای هوشمندانه انسانی توسط ماشین هاست. در حقیقت بخشی از این علم این موضوع تمرکز دارد که ماشین ها مانند یک انسان هوشمند رفتار کنند. البته هوش مصنوعی کاربرد های متنوع زیادی دارد و این شاخه تنها بخش کوچکی از توانایی های آن است.

کاربرد هوش مصنوعی در صنعت چاپ

مانند هر صنعت دیگری صنعت بسته‌بندی و چاپ هم خواه نا خواه نیاز به بهره برداری از هوش مصنوعی پیدا خواهد کرد. از مهمترین عوامل که افراد را به استفاده از هوش مصنوعی می کند کاهش هزینه هاست. علاوه بر این دقت و سرعت پردازش ماشین ها هم یکی دیگر از دلایل تمایل صنعتگران است. هر چند هنوز پیشرفته ترین ماشین ها هم به اندازه یک استاد کار ماهر برای یک کسب و کار ارزشمند نیستند. در هر حال باید پذیرفت وجود مهارت در استادکاران و دانشمندان است که ماشین ها را آموزش می دهد. هرچند نوع آموزش با آموزش های انسانی ما بسیار متفاوت است.

نظارت خودکار بر روی کیفیت محصول خروجی

اولین کاربرد هوش مصنوعی در صنعت چاپ و بسته‌بندی بهبود کیفیت محصول خروجی است. بدیهیست که برخی از ماشین های هوشمند هزاران برابر یک انسان دقت دارند. برخی از مواقع محصولات ظریف کاری هایی دارند که با فدرت انسانی قابل اجرا نیست. همانطور که اولین دستگا های چاپ و بسته‌بندی دقت دستگاه های فعلی را نداشته اند از این پس هم همین گونه است. پروسه چاپ و بسته‌بندی نیز با هدف افزایش کیفیت و کاهش دور ریز محصول نهایی ناگزیر به هوش مصنوعی روی می آورد. دستگاه های چاپی که از تکنولوژی هوش مصنوعی استفاده می‌کنند به کمک حسگرهای پیشرفته خروجی ها را مورد نظارت قرار می‌دهند.

افزایش سرعت تولید

سرعت در تولید ضمن حفظ کیفیت مهمترین کاربرد هوش مصنوعی در صنعت است. تولید سریع و با کیفیت به خصوص در تعداد بالا بسیار مهم است. هر چقدر این موارد بهتر باشد مشتریان بیشتری به استفاده از محصولات شما ترغیب می شوند. در بخش قبل گفتیم چاپگرهای مبتنی در هوش مصنوعی حسگرهایی دارند. از مهمترین ویژگی های این حسگرها افزایش سرعت برش ورق های بسیار بزرگ و ضخیم است. عملیاتی مانند تنظیم و تراز ورق ها در حین چاپ نیز توسط دستگاه های هوشمند سرعت را بهبود می بخشد.

داده کاوی و بازاریابی

صنعت چاپ و بسته‌بندی

یکی از زیر شاخه های کاربردی هوش مصنوعی داده‌کاوی است. در حقیقت هدف اصلی داده‌کاوی پردازش داده ها و اطلاعات عظیم بدست آمده در طی زمان است. پردازش این اطلاعات برای کشف یک الگوریتم و ساختار مشخص برای پیش بینی نتایج بعدی است. از کاربرد این شاخه از هوش مصنوعی در بخش های زیادی استفاده می شود. بازاریابی و فروش مبتنی بر پردازش اطلاعات دوره ای و قدیمی شناسایی بهتر مشتریان هدف است. علاوه بر این به کسب و کارها کمک می کند تا محصول پرطرفدار بعدی را شناسایی کنند. صد در صد صنعت بسته‌بندی و چاپ نیز به آن نیازمند است.

امنیت بالاتر در حین کار

تقریبا تمام دستگاه های تولید جعبه بر دو عمل پرس و برش اتکا دارند. در نتیجه سوانح ناشی از این دستگاه ها نیز قابل درک است حتی با وجود رعایت تمام اصول ایمنی برخی کارمندان بی توجهی می کنند. حال اگر این عملیات حساس را با هوش مصنوعی ترکیب کنیم دیگر شاهد آسیب انسان ها نیستیم.

در مقالات آینده بیشتر درباره کاربرد هوش مصنوعی در صنایع مختلف از جمله جعبه سازی صحبت می کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *