رویکردهای دارویی Convenience و Compliance به دنبال راحتی و مجاب کردن بیماران برای استفاده به موقع از دارو هستند.
رویکرد Convenience در واقع به معنای راحتی بیمار در استفاده از دارو است. یعنی اینکه دارو باید به گونهای طراحی شود که برای بیمار راحت و آسان باشد و این باعث میشود که بیشتر بیماران تمایل به استفاده از دارو داشته باشند. این رویکرد میتواند شامل ایجاد فرمهای دارویی با حجم کوچکتر، قرصهای قابل جویدن، شربتهای با طعم و… باشد.
رویکرد Compliance هدفش این است که بیماران بهطور منظم و به موقع داروهای خود را مصرف کنند. برای این منظور، داروها باید به گونهای طراحی شوند که بیماران تمایل به مصرف آنها داشته باشند. برای مثال، یک دارویی که باید هر روز مصرف شود، میتواند به صورت یک فرمولاسیون ۲۴ ساعته تولید شود تا بیمار نیازی به مصرف دارو در طول روز نداشته باشد. همچنین، میتوان برای یادآوری مصرف دارو، از پکیجینگهای با طراحی جذاب و متفاوت استفاده کرد.
در کل، هدف این دو رویکرد Convenience و Compliance افزایش توافق بیمار با درمان و بهبود بیشتر درمان بیماری است. به عبارتی دیگر، این رویکردهای دارویی به کاهش نرخ عدم توافق و عدم رعایت درمان کمک میکنند
با توجه به کاهش میزان عددی داروهای مصرفی در روشهای درمان جدید برای هر بیمار طی ۱۰ سال اخیر، شرکتهای داروسازی نیاز مبرمی به ایجاد تغییرات در بستهبندی داروها پیدا کردهاند.این کاهش تعداد داروهای مصرفی در درمان جدید، همراه با افزایش جمعیت و تغییرات بازار، باعث پیشرفتهای جهانی در تولید و بازاریابی محصولات دارویی شدهاست.
[sdfile url=”http://pivazh.ir/wp-content/uploads/2017/07/96004-13-Pivazh-Bulletin-02.pdf” title=”برای دانلود فایل ایمیل خود را وارد کنید”]