بلاگ

قانون‌های برای طراحی بسته بندی محصولات در دنیای صنعت، قسمت دوم

طراحی بسته بندی

در مقاله قبل با هم درباره سه اصل مهم در طراحی بسته بندی صحبت کردیم. امروز تصمیم داریم که سه نکته نهایی در این مورد را با هم مرور کنیم.

۴. بسته بندی برای قفسه

یک خریدار در یک فروشگاه بزرگ، هیچ گاه یک محصول را با جزئیات زیاد نمی‌بیند. به دلیل فاصله دید از قفسه‌ها و چیده شدن محصولات در ردیف‌های و ستون‌های متوالی و کنار هم، تنها چیزی که می‌بینیم الگوهای از محصولات مختلف است. اگر به دنبال یک محصول خاص نباشیم، تا زمانی که الگوی خاصی توجه ما را جلب نکند، تصمیم نمی‌گیریم دقیق‌تر نگاه کنیم. این متمایز بودن و جذابیت محصول زمانی که در قفسه واقعی قرار می‌گیرد، چیزی است که خرده فروشان آن را “تاثیر قفسه” می نامند و تفاوت زیادی در فروش محصول ایجاد می‌کند. این همان چیزی است که در یک سوپرمارکت می‌بینید. کدام محصول اول توجه شما را جلب کرد؟

۵. توسعه پذیری

طراحی بسته بندی باید بتواند به راحتی در محصولات آینده این خط تولید و یا برای برندهای فرعی، قابلیت توسعه پذیری داشته باشد. به عنوان مثال، تصور کنید که در حال طراحی بسته بندی برای برند جدید آب آلبالو هستید. شما به عنوان یک طراح، طرح خاصی را انتخاب می‌کنید که دارای تصویر آلبالو است. با این حال، چند ماه بعد، صاحب برند تصمیم می‌گیرد طعم گیلاس را با همان نام تجاری روانه بازار کند. طراحی بسته بندی توسعه پذیر، امکان تغییرات آسان و بدون از دست دادن جذابیت بصری را فراهم می‌کند.

برای دستیابی به این منظور، همیشه باید بسته بندی محصول را با در نظر گرفتن آینده طراحی کنید. این به معنای ایجاد یک طراحی سیستماتیک بصری است که امکان تغییرات آسان در تصویر محصول یا سایر اطلاعات را فراهم می‌کند. بنابراین در نهایت یک خانواده از بسته‌ بندی‌های یک برند را طراحی می‌کنید که کاملا به هم وابسته‌اند.

۶.  قابل استفاده

قابل استفاده بود طراحی بسته بندی، به شکل آن، اندازه و عملکردش می‌پردازد. در اینجا بحث از برچسب یا جعبه بسته بندی فراتر است. هر چه محصول کاربردی‌تر باشد، فروش بیشتری به دست می‌آورد. وقتی سس کچاپ هاینز در طراحی جدیدش، بطری سس کچاپ را وارونه کرد، فروشش سر به فلک کشید. وقتی این کارخانه و این صنعت در بحران قرار داشت، همین ایده برای استفاده راحت‌تر و کاربردی‌تر از شیشه سس کچاپ، به هاینز کمک کرد تا محصول بیشتری بفروشد.

کاربردی بودن، نادیده گرفته‌شده‌ترین جنبه طراحی بسته بندی است. فقط به این دلیل که صاحبان برندها اغلب مسیر «آزمایش‌شده و امتحان پس داده» را انتخاب می‌کنند که فرصتی برای نوآوری باقی نمی‌گذارد. کاربردی  بودن به تنهایی می‌تواند بسیاری از چالش‌های طراحی بسته بندی را حل کند.

خلاصه اینکه

طراحی بسته‌بندی یک مهارت بزرگ و پرمشقت است که همیشه به دنبال طراحانی است که بتوانند هم اصالت محصول و هم عملکرد فروش را تضمین کنند. بسته بندی آخرین پیامی است که مصرف کننده می‌بیند و آخرین فرصتی برای متقاعد کردن او برای خرید محصول است. وضوح، صداقت، اصالت و سایر قوانینی که در این دو مقاله توضیح داده شد، نقش مهمی در این فرآیند بازی می‌کنند، اما به هیچ وجه تنها موارد مهم این رشته نیستند. ما در پیواژ به عنوان یک عضو کوچک از دنیای بسته‌بندی تصمیم گرفتیم با ارائه این نکات کمی ذهن شما را باز کنیم. بسته‌بندی‌ها دنیایی بزرگ دارند و آشنایی با طراحی بسته‌بندی راهی طولانی و پیچیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *