بلاگ

رهگیری مرسوله پستی را چگونه انجام بدهم؟

رهگیری مرسوله پستی را چگونه انجام بدهم؟

امروزه تمام شرکت‌ های خصوصی و دولتی که در زمینه ارسال مرسولات پستی فعالیت دارند، روش‌های مختلفی را برای پیگیری مرسوله های پستی در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. هر مرسوله پستی دارای یک کد رهگیری مخصوص به خود است. این کد از تعدادی عدد و حروف تشکیل شده‌است. با استفاده از آن وضعیت مرسوله را در هر لحظه و به طور آنلاین پیگیری کنید و از آخرین وضعیت سفارش خود آگاه شوید. در پست امروز تمام روش پیگیری مرسولات پستی، مانند پیگیری مرسولات از طریق کد ملی یا کد رهگیری، پیامک، کد USSD و بارکد را بررسی میکنیم. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. با خرید کارتن پستی و پاکت پستی از پیواژ سفارشات پستی خود را در منزل بسته‌بندی کنید.

روش های رهگیری مرسولات پستی

زمانی که مرسوله ای را پست می‌کنید یا خرید اینترنتی انجام می‌دهید، یک کد رهگیری برای شما صادر می‌شود. این کد رهگیری فقط برای مرسوله شما است و با استفاده از این کد در هر زمان، آخرین وضعیت بسته‌بندی خود قابل استعلام است.  بسیاری از شرکت‌های پستی، وب‌سایت‌هایی دارند که به شما امکان پیگیری مرسولات خود را از طریق کد رهگیری می‌دهند. البته اگر به اینترنت یا سایت شرکت پست دسترسی ندارید با بخش خدمات مشتریان شرکت پست تماس بگیرید. برای این مورد فقط به کد رهگیری یا شماره مرسوله نیاز دارید.

پس از تحویل بسته‌بندی به شرکت پست و ارسال مرسولات پستی با چندین روش قابل پیگیری هستند.

  • پیگیری مرسولات پستی از سایت شرکت پست
  • پیگیری بسته‌بندی پستی از طریق موبایل و دریافت پیامک
  • پیگیری با کد USSD
  • پیگیری مرسولات پستی از طریق بارکد

انواع مرسولات پستی کدامند؟

مرسولات پستی دارای انواع مختلفی هستند و به طور کلی دو دسته کلی دارند:

مرسولات پستی شخصی: این رهگیری و ارسال این مرسوله پستی توسط شرکت ملی پست ارسال و دریافت می‌شود. شما از طریق یک کد رهگیری مرسوله بیست رقمی آن‌ها را پیگیری کنید.

مرسولات پستی سازمانی: مرسولات سازمانی شامل گواهینامه، کارت سوخت، کارت خودرو، سیم‌کارت، کارت پایان خدمت و از این دست مرسولات پستی می‌شوند. این مرسولات توسط سازمان‌های دولتی و خصوصی پست شده؛ اما از طریق سازمان‌ مربوطه، کد رهگیری در اختیار شما قرار نمی‌گیرد. از همین رو، شرکت پست یک سامانه رهگیری مخصوص مرسولات سازمانی تدارک دیده که تنها با مراجعه به آن می‌توانید چنین مرسولاتی را پیگیری کنید.

مثلا برای پیگیری گذرنامه خود، ابتدا باید وارد سامانه رهگیری مرسولات سازمانی شوید و سپس نوع سند که گذرنامه است را از وسط صفحه انتخاب کنید. در مرحله بعد با وارد کردن کد ملی خود و کد امنیتی، روی گزینه جستجو کلیک کنید. در نهایت وضعیت ارسال گذرنامه برای شما نمایش داده خواهد شد تا متوجه شوید زمان تحویل آن چه موقع است.

برای پیگیری مدارک خودرو نیز می‌توانید پس از ورود به بخش پیگیری مرسوله پستی، به قسمت کارت خودرو بروید. حالا باید شماره پلاک خودروی خود را وارد کنید و روی گزینه رهگیری مرسولات پستی کلیک کنید. مدتی بعد، پاسخ استعلام شما در همین اپلیکیشن برایتان ارسال می‌شود. در زیر همین بخش هم می‌توانید وضعیت استعلام های قبلی خود نیز را مشاهده کنید.

پیگیری مرسوله پستی با کد رهگیری یا بارکد

سامانه رهگیری مرسولات شرکت ملی پست وظیفه ثبت و درج اطلاعات لحظه به لحظه ای جا به‌ جایی مرسولات پستی مشتریان را بر عهده دارد. شما می تونید از طریق سامانه رهگیری مرسولات پستی، برای پیگیری مرسوله پستی با کد رهگیری ۲۴ رقمی استفاده نمایند. به منظور، آشنایی متقاضیان این قسمت از نوشته را به بیان مراحل ورود به سامانه رهگیری مرسولات پستی tracking.post.ir اختصاص میدهیم.

بدین منظور، ورود به سامانه رهگیری مرسولات پستی شخص در ابتدا، می بایست نشانی tracking.post.ir را در مرورگر خود جست و جو نموده و به صفحه اصلی این سایت وارد شود. در این مرحله ۲۴ رقمی را به دقت وارد کنید. در انتها بر روی ذره بین زرد زنگ کلیک کنید.

ارسال مرسولات پستی
پیگیری مرسوله پستی

پیگیری مرسوله پستی با کد ملی از سایت پست

این روش پیگیری فقط برای مشاهده آخرین وضعیت مرسولات سازمانی مانند گواهینامه، مدارک خودرو، کارت نظام وظیفه و … استفاده می‌شود و معمولا برای بسته‌های عادی مناسب نیست.

پیگیری با کد USSD

ش ابتدا باید کد دستوری #۱۱۰* را شماره گیری کرده و سپس در قسمت خدمات قابل ارائه، پلیس ۱۰+ را انتخاب کنید. حالا روی گزینه دوم (وضعیت مدارک) کلیک نمایید و گزینه مورد نظر را با توجه به نوع درخواست‌تان انتخاب کنید. لازم به توضیح است برای پیگیری وضعیت کارت گواهینامه و نظام وظیفه به کد ملی نیز احتیاج دارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *