بلاگ

قوانین پست بین المللی (مقررات و مراحل ارسال)، بخش اول

پست سریع بین المللی

دنیای امروز دنیای تعامل بین الملل است. همانطور که شبکه های اجتماعی تمام افراد را بدون محدودیت زمان و مکان به یکدیگر متصل کرده است. در دنیای امروز انسان‌ها در شهرها و کشورهای مختلف زندگی می‌کنند. افراد همواره به دلایل مختلف نیاز دارند که مرسولاتی را برای یکدیگر ارسال کنند. پست بین المللی یکی از گزینه های ارسال موجود است. شرکت ملی پست ایران نیز مانند سایر کشورها امکان پست سریع بین الملل را برای مشتریان خود فراهم کرده است. در این نوشته شرایط کلی ارسال مرسولات بین المللی را از طریق پست دولتی بررسی می کنیم.

قوانین پست بین المللی

شرکت پست ملی ایران در اتحادیه پستی جهانی عضویت دارد. در نتیجه امکان بست سریع بین المللی برای ایرانیان فراهم است. این مرسولات شامل هر نوع شیء قابل ارسالی هستند. مرسولات پستی شما می توانند یک کارت پستال، نامه و حتی یک محصول بزرگتر باشند.

در قانون امور گمرکی کشور ما، در مواد ۸۱ تا ۹۱ به قوانین و مقررات بسته‌بندی های بین‌المللی اشاره گردیده است. این بخش از قانون، موضوع اصلی نوشته ما است. همچنین در بخش سوم اساسنامه اجرایی قانون امور گمرکی نیز در ماده‌های ۱۵۴ تا ۱۶۰ موضوع بسته‌بندی های پست خارجی مورد بررسی قرار می گیرد. وجود این قوانین برای جا به جایی راحت و بدون اشکال بسته‌های پستی لازم و ضروری می‌باشد. در ادامه این نوشته قوانین و مقررات را بیان می‌کنیم. این مقررات برای بسته‌هایی که با پست سریع بین المللی جا به جا می شوند نیز صادق است .

قانون امور گمرکی ایران

شرکت ملی پست

طبق قوانین گمرکی ایران ارسال بین المللی تنها شامل اشیایی می شود که از قوانین ازسال ایران و قوانین اتحادیه جهانی حمل و نقل تبعیت کند. این مرسولات پستی شامل مراسلات و امانات زیر می‌شود:

  • همچنین امانات پستی، کلیه بسته‌های پستی را شامل می‌شود؛ به جز مراسلاتی که در قوانین پستی تحت عنوان دیگری دسته بندی می‌شوند. از نظر بسته‌بندی، وزن و کرایه پستی مشمول قوانین و ضوابط خاص خود هستند.
  • دسته اول مرسولات پستی، نمونه های تجاری، مطبوعات، کارت پستال، نامه، نوار، لوح فشرده و مانند این‌ها را شامل می‌شود.

بسته‌های پستی که حاوی مرسولات پستی هستند به محض ورود به گمرک‌ مرزی و ارسال به خارج از کشور، در دفتر مبادله پستی تحت نظارت گمرکی قرار می گیرند. یعنی این بسته‌ها در داخل کشور پلمپ شده و سپس به خارج از کشور ارسال می‌شوند.

مرسوله های ورودی و ارسالی کشورهای دیگر

طبق قوانین پست بین المللی تمامی محموله های ارسالی از طریق پست پس بازرسی گمرکی باید شامل بررخی فرم ها باشند. محتوای این فرم ها باید توسط صاحبان کالا در مبدا تایید شوند. این فرم ها از دفاتر پستی در سراسر کشور قابل دریافتند. علاوه بر این بر طبق اساسنامه های پستی تفاوتی میان شیوه ارسال محموله از راه های هوایی، دریایی و زمینی نیست. این فرم ها شامل فرم های CP71، CN23، CN22 و CP72 هستند.

در نقطه مقابل اگر مسئول گمرک به سلامت مرسوله پستی شک کند مجاز به بازکردن آن است. التبه در چنین شرایطی طبق قانون فرم مربوط به بازرسی جعبه توسط مامورین پست به بسته‌های دریافتی الصاق می گردد.

برای ارسال پستی با کمک شرکت ملی پست باید پیش از هر چیزی به قوانین و شرایط ارسال تسلط پیداکنید. مرسولات پستی چه بین المللی باشند چه داخلی باید دارای شرایط مخشصی باشند. در برخی موارد مانند ارسال مواد غذایی توجه به این موارد بسیار حائز اهمیت تر هستند. ارسال یک محموله پستی به خارج از مرزها توسط شرکت ملی پست مراحل بسیار متعددی دارد. در بخش دوم این نوشته بیشتر در این باره خواهیم گفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *