بلاگ

چطور یک طرح کسب و کار خوب بنویسیم؟ ، بخش اول

طرح کسب و کار

یک طرح کسب و کار در تمامی مراحل فعالیت یک کسب و کار از مرحله شروع فعالیت تا مرحله رشد و توسعه آن به شما کمک می‌کند. ایجاد بیزینس پلن خود یک نقشه راه برای شماست و ساختار کسب و کارتان را مشخص میکند. شاید ایجاد طرح کسب و کار و طرح بازاریابی و فروش کار دشواری به نظر برسد. اما واقعیت این است که ایجاد طرح بیزینس به هیچ عنوان فرایند سختی نیست. شما با دنبال کردن مراحلی مشخص به راحتی طرح کسب وکار خودتان بنویسید و مورد استفاده قرار دهید. در این نوشته یک راهنمای گام به گام برای نوشتن بیزینس پلن را به شما ارائه خواهیم داد.

طرح کسب و کار چیست؟

به طور کلی طرح کسب و کار نوشته ای است که اطلاعات مهم و اساسی بیزینس شما را نشان می دهد. اطلاعاتی مانند معرفی کسب و کار، محصولات یا خدماتی که به مشتریان ارائه می دهد. با یک بیزنس پلن خوت کسب وکارتان را معرفی میکنید و مشخص کنید که قرار است چه کارهایی در مسیر توسعه انجام می دهید. به عبارت دیگر، با یک برنامه‌ریزی دقیق و هدفمند وارد مسیر راه‌اندازی کسب و کارتان می شوید. با ایجاد بیزینس پلن تا حد زیادی ریسک‌ها و چالش‌های احتمالی را شناسایی می کنید و برای حل آنها می شوید. البته داشتن یک طرح کسب و کار تضمینی برای موفقیت کسب و کار شما نیست. اما به شما کمک کند تا مسیر را درست تر طی کنید.

مراحل ایجاد یک طرح کسب و کار

در کل یک بیزینس پلن استاندارد از بخش‌های مشخصی تشکیل می‌شود. هر کدام از این بخش‌ها نیز اطلاعات لازم برای رشد و توسعه یک کسب و کار را ارائه می‌دهند.

ایجاد بیزینس پلن و طرح بازاریابی و فروش

۱ . ایده کلی طرح

ایده‌ها ممکن است مربوط به محصولات و یا خدماتی باشند که می‌خواهید تولید کنید یا آن‌ها را بفروشید. تولید ایده در طرح کسب و کار یک فرآیند نوآورانه، خلاقانه و زمان‌بر است. نه تنها در مراحل ابتدایی، بلکه در تمام عمر یک کسب و کار باید همواره در مورد ظرفیت های کسب و کارتان، تغییرات کالا و امکانات محصولات و خدمات جدید آگاه باشید. علاوه بر این باید فضایی برای بهبود روز افزون کالاها یا خدماتتان ایجاد کنید.

ایده ساده‌ترین کاری است که انسان در برابر یک مساله یا نیاز به آن فکر می‌کند، هرچند یک ایده قابلیت گسترش نیز دارد. در حین ایده پردازی باید به سوالات زیر پاسخ دهید:
۱. چه کنیم؟
۲. چرا؟
۳. چگونه؟
۴. برای چه کسی؟
۵. با چه پیش‌نیازی؟

۲ . شرکت خود را معرفی کنید

در بخش دوم از ایجاد بیزینس پلن لازم است کسب و کار خودتان را به شکل دقیق معرفی کنید. به طور معمول در این بخش اطلاعاتی مانند نام رسمی کسب و کار، آدرس شرکت، اسامی اعضای اصلی شرکت و توانمندی‌های آن ها و سلسله مراتب موجود در شرکتتان ارائه دهید. همچنین پیشنهاد می‌شود توضیحاتی درباره ماهیت کسب و کارتان و هر آنچه که از زمان تاسیس شرکت تا لحظه نوشتن طرح کسب و کار نیز بیان نمایید. این کار باعث می‌شود تا خواننده آمادگی لازم برای مطالعه بخش بعدی طرح کسب و کارتان، یعنی اهداف شرکتتان را پیدا کند.

۳ . اهداف شرکت

در بخش سوم یک طرح کسب و کار شما باید اهداف بزینستان را بیان کنید. در این قسمت شما باید به طور دقیق اهداف خود را در کوتاه مدت و بلند مدت مشخص کنید. اگر تصمیم به دریافت وام یا جذب سرمایه‌گذار دارید، باید در این بخش مشخص کنید. بیان کنید چرا به تامین مالی از سمت آنها نیاز دارید و این موضوع چگونه می‌تواند به رشد و توسعه کسب و کار شما کمک کند. همچنین باید برای برنامه توسعه را نیز مشخص کنید و توضیح دهید که قصد دارید به چه شکلی به آن دست پیدا کنید.

برای بیان جزییات بیشتر سایر گام های طراحی یک بیزینس پلن خوب را در بخش بعدی نوشته بیان می کنیم. در ادامه به مواردی مانند طرح بازاریابی و فروش و برنامه‌ریزی مالی برای آن اشاره می کنیم. علاوه بر این طرح مختلف کسب و کار و بازاریابی و فروش را تشریح می کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *