بلاگ

چطور یک طرح کسب و کار خوب بنویسیم؟ ، بخش دوم

چطور یک طرح کسب و کار خوب بنویسیم؟ ، بخش دوم

در بخش قبل گفتیم، طرح کسب و کار چیست؟ چرا مهمه؟ همچنین برخی قدم های ایجاد بیزینس پلن را متناسب با ساختار کسب و کارتان معرفی کردیم. شاید ایجاد طرح کسب و کار و طرح بازاریابی و فروش کار دشواری به نظر برسد. اما در حقیقت ایجاد طرح بیزینسی به هیچ عنوان فرایند سختی نیست. شما با پیروی از مراحلی مشخص به راحتی قادرید طرح کسب وکار خودتان بنویسید و مورد استفاده قرار دهید. در این نوشته یک راهنمای گام به گام برای نوشتن بیزینس پلن را به شما ارائه خواهیم داد.

۴. محصولات یا خدمات خود را معرفی کنید

در قدم چهارم از طرح کسب و کار خود باید سعی در معرفی محصولات یا خدمات فعلی یا محصولات یا خدماتی که در آینده را ارائه می کنید همراه با جزییات کامل باشید. در این بخش باید توضیحاتی کامل درباره شیوه عملکرد محصول یا خدمت، استراتژی قیمت‌گذاری آن، مشتریان هدف، زنجیره تامین و روش ثبت سفارش، طرح بازاریابی و فروش و در نهایت استراتژی توزیع و تحویل را بیان کنید.

۵. طرح بازاریابی و فروش کسب و کار را تشریح کنید

ایجاد بیزینس پلن بدون توجه به بازاریابی و فروش هیچ فایده ای ندارد. در گام پنجم باید شیوه های جذب مشتریان هدفتان و برنامه بازاریابی خود را آماده کنید. علاوه بر این مشخص کنید که با چه راهکار هایی می‌خواهید مشتریان فعلی خودتان را به مشتریان وفادار تبدیل کنید. قدرت مذاکره و میزان آشنایی شما با فنون اولیه بازاریابی در حیطه کاریتان نقش مهمی در اینجا بازی می کند.

ایجاد بیزینس پلن و طرح بازاریابی و فروش

۶. بررسی و تحلیل رقبا را فراموش نکنید

قدم ششم در ایجاد طرح کسب و کارشامل بررسی رقبای مستقیم و غیر مستقیم می‌شود. رقبای مستقیم کسب و کار شما شرکت‌هایی هستند که دقیقا کار شما را انجام می‌دهند. رقبای غیر مستقیم شرکت‌هایی هستند که محصولات جایگزینی برای محصول شما ارائه می‌دهند. در این قسمت از طرح کسب و کار شما باید حقیقات مناسبی درباره رقبا خودتان ارائه داده و اقداماتی که می‌توانید در راستای بهتر شدن نسبت به آنها داشته باشید را به شکلی دقیق بیان کنید.

۷. طرح مالی برای کسب و کار خود داشته باشید

اگر قصد جذب سرمایه گذار برای تامین مالی کسب و کار تازه خودتان دارید، باید در هنگام ایجاد طرح کسب و کارتان باید روی محتوا این قسمت نیز توجه داشته باشید. زیرا شما باید کارشناس تسهیلات با یا سرمایه‌گذاران را قانع کنید که می‌توانند با خیال راحت روی پروژه شما سرمایه گذاری کنند. زیرا آن ها باید بخش زیادی از هزینه موردنظر را به شما بدهند و شما با سودی که به دست می‌آورید می‌توانید سرمایه آنها را جبران کنید. در این بخش از طرح کسب و کارتان شما باید تخمین‌های مناسبی از میزان فروش، هزینه‌های احتمالی و سود ماهیانه، فصلی و سالانه ارائه دهید.

۸. پیوست‌ها

در این بخش می‌توانید مواردی که جنبه فنی مهمی دارند و یا مرور کلی طرح را بیان کنید. در پایان ایجاد بیزینس پلن خود جدولی از خلاصه و آیتم‌هایی که در سرمایه‌گذاری نقش تعیین کننده دارند (SWOT) و تصمیم‌گیری بر اساس آن‌ها صورت می‌گیرد آورده می‌شود. تمامی داده ها، آمار و جداول این بخش باید تا حد امکان دقیق و درست باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *