بلاگ

علایم مهم در بسته‌بندی مواد غذایی

علایم مهم در بسته‌بندی صنایع غذایی

تا به حال به معنی علایم مهم روی بسته‌بندی فکر کرده اید؟ یک بسته‌بندی مناسب باید در خود نکات مهم مربوط به نگهداری و حمل محصول را داشته باشد. به عبارت دیگر نماد بسته‌بندی بخش مهمی از بازاریابی و هویت محصول است. توجه به این علایم و تصاویر از اهمیت بالایی برخودار است به خصوص در صنایع غذایی که با سلامت و جان انسان ها مرتبط است. دانستن معنی این علامت ها برای همه لازم است و در هنگام خرید باید به آن ها توجه کرد.

علایم مهم در همه بسته‌بندی ها

علامت استاندارد ملی ایران

علامت استاندارد را می توان یکی از مهم ترین علایم درهمه بسته‌بندی ها دانست. تقریبا همه وسایل و محصولات شامل علامت استاندارد هستند. هر کدام به نوع خود باید از یک کنترل کیفی با توجه به شیوه تولید عبور کرده است. این نماد با تصویب قانون و مقیاس ها در سال ۱۳۰۴ خورشیدی طراحی شد. در سال ۱۳۳۲ به واسطه ضرورت تعیین ویژگی ها و نظارت بر کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی، ایجاد یک سازمان رسمی مورد توجه قرار گرفت. در سال ۱۳۳۹ با تصویب قانون تاسیس موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی، موسسه کار خود را در چارچوب هدف ها و مسئولیت های مشخص آغاز کرد و این نماد را برای استاندارد بودن محصولات انتخاب کرد.

بسته‌بندی مناسب

علامت مواد غذایی پرتودهی شده

مواد غذایی پرتودیده هم یک علامت مخصوص به خود دارند. هر ماده غذایی تحت فرآیند پرتودهی مانند ادویه ها و خشکبار دارای این علامت هستند. در این صورت حتما این علامت و عبارتی که نشان دهنده پرتودهی باشد بر روی کالا موجود است. این مورد را نیز می توان یکی دیگر از علایم مهم در بسته‌بندی صنایع غذایی دانست. یکی از دلایل اهمیت بسته‌بندی مناسب زمانی مشخص می شود برای کمک به بیماران با رژیم غذایی خاص است.

علایم مهم در بسته‌بندی

علامت چتر

این علامت اصولا در همه بسته‌بندی ها یافت می شود و معنی و مفهوم آن یعنی بسته‌بندی را دور از باران یا شرایط مرطوب نگه داریم. این یکی از علایم مهم در بسته‌بندی خشکبار و غلات است. این چتر در صنایع غذایی و دارویی دارای نقش بسیار مهمی است. این نشان گاهی با قطره های باران و گاهی بدون آن ها مشاهده می کنید ولی هر دو یک مفهوم را می رسانند.

بسته‌بندی مناسب

مهم تربن در بسته‌بندی مواد غذایی

سیب سلامت

نشان سازمان غذا و دارو یا نماد سیب سلامت علامت پروانه ساخت ایران و پروانه مجوز ورود به بازارهای داخلی است. این استاندارد اجباری است و باید بر روی تمام بسته‌بندی های مناسب محصولات آرایشی و بهداشتی، غذایی، دارویی و مربوط به سلامت درج شود. این نماد در گروه استانداردهای داخلی قرار می گیرد. در بخش پایینی آن شماره پروانه باید درج گردد. اصولا دو عدد اول از سمت چپ بیانگر استان و رقم بعدی اشاره به کالا و محصول می باشد.

صنایع غذایی

تاریخ انقضای محصول

یکی دیگر از علایم مهم در بسته‌بندی در صنایع غذایی علامت مربوط به تاریخ انقضای محصول است. زیرا بسیاری از مواد غذایی به خصوص مواد غذایی کنسروی بعد از گذشت حتی یک روز از تاریخ انقضا می توانند کشنده باشند.

بسته‌بندی مناسب

علامت حلال در بسته‌بندی

نشان دهنده این است که شرایط تولید، فرمولاسیون و نگهداری و حمل و نقل ماده غذایی طبق قوانین اسلامی بوده است. به این معنی که تمام مسلمانان بدون نگرانی قادر به مصرف آن می باشند. طبق تحقیقات و آمارها این علامت شناخته شده ترین علامت در میان مسلمانان سراسر جهان است.

علایم مهم در بسته‌بندی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *