تاثیر تجارت الکترونیک بر صنعت بسته بندی

سازمان تجارت و توسعه سازمان ملل،ایران را از منظر آمادگی برای تجارت الکترونیک در بین ۱۰ کشور برتر آسیا قرارداد. در اینجا به بررسی تاثیر تجارت الکترونیک بر صنعت بسته بندی خواهیم پرداخت:

ماریان رزنر کلیچوک، مدیر ارتباطات Fashion Institute of Technology،  در مراسم اهدای جوایز دوپونت برای یک بسته‌ بندی خلاقانه بیان داشت:

” من بر این باورم که اکنون در مرحله‌ای حساس و بحرانی به سر می‌بریم؛ نقطه تلاقی تجارت الکترونیک و ثبات و ماندگاری”

  • تجارت الکترونیک چیست؟

تعاریف متعددی برای تجارت الکترونیک ارائه شده است، که دو تعریف مختلف از این مفهوم در ادامه آورده شده است:

  • «منظور از تجارت الکترونیک انجام مبادلات تجاری اعم از خرید و فروش و ارائه خدمات در اینترنت است. به عبارت دیگر تجارت الکترونیک استفاده از هر نوع شبکه الکترونیک برای انجام مبادلات و داد و ستدهای تجاری و ارائه خدمات است. »
  • «تجارت الکترونیک عبارتست از خرید و فروش کالاها و ارائه خدمات از طریق اینترنت»

تجارت الکترونیک را بر اساس اینکه آیا طرفین معامله شخصیت حقوقی یا حقیقی هستند و همچنین نوع ارتباط آن ها به چهار گروه تقسیم کرده اند:

  • تجارت بنگاه با بنگاه یا (B2B)
  • تجارت بنگاه با مشتری یا (B2C)
  • تجارت مشتری با مشتری یا (C2C)
  • تجارت مشتری با بنگاه یا (C2B)

تاثیر تکنولوژی ­های جدید بر بسته بندی

در سال های اخیر رشد قابل توجهی را در تولید بسته بندی های خلاقانه شاهد بوده ایم که استفاده از فناوری های نوین آن ها را موجب شده اند. برخی از این خلاقیت ها به مرحله عمل در آمده و برخی دیگر هنوز در مرحله عملیاتی سازی هستند. برخی از این  نوآوری ها از تکنولوژی برای  آسان تر کردن فرآیند خرید استفاده می کنند و بعضی از آن برای استفاده آسان تر از محصول به کار گرفته شده اند: از این جمله ترموکرومیک ها، و جوهر های یووی را می توان نام برد؛ همچنین بسته بندی هایی که در برابر نور می درخشند  نیز می توانند در این دسته بندی قرار می گیرند و بسته ­بندی های هوشمندی که از طریق RFID  با یخچال های هوشمند ارتباط برقرار کرده و با استفاده از لیست خریدهای پیشین خود را به لیست خریدهای آتی اضافه می کنند.

آنچه که قابل چشم پوشی نیست این است که استفاده از تلفن های هوشمند نقش قابل ملاحظه ای را در طراحی بسته بندی ها بازی می کند. با گذشت زمان به تدریج بر تعداد برندهایی که بسته بندی خود را به گونه ای انتخاب می کنند که توان برقراری ارتباط با تلفن های هوشمند را داشته باشد افزوده می شود.تکنولوژی هایی مانند QR کدها وAR نمونه هایی از تکنولوژی های به کار رفته در این راستا هستند. بسته‌بندی‌ها در آینده اطلاعات بیشتری را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار خواهند داد. این اطلاعات به مصرف‌کنندگان کمک می‌کنند تا ترکیبات به کار رفته در محصولات را پیدا کنند و با برندها ارتباط متقابل داشته باشند. از طرفی فناوری های به کار برده شده در بسته بندی ها اطلاعات مفیدی را در مورد مصرف کنندگان در اختیار تولید کنندگان و عرضه کنندگان کالاها قرار می دهند.

در این میان رشد تجارت الکترونیک در میان جوامع صنعت بسته بندی را با چالش های جدیدی مواجه می کند؛ چرا که خرید آنلاین موجب می شود که ارتباط مشتری با محصول با آنچه در روش سنتی خرید وجود داشته متفاوت باشد و این موضوع شکل خرید را به طور کامل تغییر می ­دهد، در واقع خرید آنلاین در مقابل شکل سنتی خرید م قراردارد و طبیعتا این مسئله بر طراحی و استفاده ما از فناوری های مختلف مخصوصا در بسته بندی بسیار تاثیر گذار خواهد بود. استفاده از فناوری های جدید در تولید بسته بندی های خلاقانه موجب می شود که به چشم گیر شدن محصول در قفسه فروشگاه ها کمک کنیم و محصول خود را از رقبا متمایز سازیم و همین امر سرمایه گذاری های صورت گرفته در این زمینه را توجیه می کند؛ حال فرض کنید که اغلب مشتریان اصلا بسته بندی شما را تا بعد از خرید و تحویل نبینند!! با این تفاسیر این سوال مطرح می شود که آیا سرمایه گذاری روی بسته بندی های پیچیده که مشتری به واسطه خرید آنلاین حتی قادر نیست آن ها را ببیند قابل توجیه است؟ در پاسخ باید گفت که البته که توجیه پذیر است که بر هویت برند خود سرمایه گذاری کنید چه مشتری آن را در فروشگاه ببیند یا پس از خرید و یا تحویل درب منزل. در این حالت البته بیشتر تمرکز شما باید به تجربه ی بعد از خرید متمرکز باشد چرا که تجربه مشتری پس از خرید از لحظه تحویل تا بعد از استفاده از اهمیت حیاتی برای تصویر او از برند و کالا ی شما خواهد داشت.

توسط | 2017-09-27T09:36:22+00:00 آگوست 26th, 2017|بلاگ|0 نظر

درباره نویسنده :

ارسال نظر